مقایسه میزان دست‌یابی به اهداف آموزشی گروه آموزشی پروتز دانشکده دندانپزشکی شاهد در کوریکولوم‌های مصوب سال 1379 و 1391

نویسندگان

1 دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 بخش پروتز، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: فرآیند آموزش در صورتی مفید خواهد بود که اهداف مورد نظر برای آن، در حین اجرای دوره آموزشی یا پس از اتمام آن محقق گردد. در این مطالعه میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه پروتز دانشکده دندانپزشکی شاهد در دو کوریکولوم مورد بررسی قرارگرفته است.
 
مواد و روش­ها: روش مطالعه حاضر از نوع مقطعی (توصیفی-تحلیلی) و به صورت ارزشیابی آموزشی است که از الگوی CIPP(Context, Input, Process, Product) استفاده شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه شاهد است که تمامی واحدهای تئوری و عملی مربوطه خود را تا پایان سال 96-1395 (ورودی 1390) و 98-1397 (ورودی 1392) گذرانده باشند. ورودی 1390 مطابق با کوریکولوم مصوب سال 1379 و ورودی 1392 مطابق با کوریکولوم مصوب سال 91 (ک 91) تحصیل خود را گذرانده‌اند. برای دستیابی به داده­ها از روش همه شماری استفاده شده است. به هر دو گروه پرسشنامه داده شد که شامل شاخص‌های دیدن، شنیدن، انجام دادن و توانایی انجام دادن بود. روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و تأیید شد. داده­ها در برنامه SPSS 24 وارد شدند و توسط تست t و chi-square بررسی شدند.
 
نتایج: در کوریکولوم 1379 در بخش پروتز متحرک پارسیل، شاخص دیدن 61%، شنیدن 43% و انجام دادن 91% بوده است. در بخش پروتز متحرک کامل، شاخص دیدن 43%، شنیدن 46% و انجام دادن 83% بوده است. در بخش پروتز ثابت، شاخص دیدن 43%، شنیدن 53% و انجام دادن 69% بوده است. در کوریکولوم 1391 در بخش پروتز متحرک پارسیل، شاخص دیدن 67%، شنیدن 74% و انجام دادن 88% بوده است. در بخش پروتز متحرک کامل، شاخص دیدن 54%، شنیدن 70% و انجام دادن 71% بوده است. در بخش پروتز ثابت، شاخص دیدن 48%، شنیدن 68% و انجام دادن 62% بوده است.
 
نتیجه­ گیری: در کوریکولوم 1391 بیشتر بر روی شنیدن و دیدن دانشجویان متمرکز شده است. در صورتی که در کوریکولوم 1379 تمرکز بیشتر بر روی انجام دادن دانشجویان بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of achievement of educational objectives in prosthodontics department of Shahed Dental School according to approved 2001 and 2013 curricula

نویسندگان [English]

  • Saleh Ebrahimi 1
  • Sayed Shojaedin Shayegh 2
  • Seyed Mohammad Reza Hakimaneh 2
چکیده [English]

Background and Objective: The educational process will be useful if the goals for which they are attained are fulfilled during or after the course. The aim of this study was to evaluate the achievement of the educational goals of the Prosthodontics Department of Shahed Dental School in two curricula.
 
Materials and Methods: This cross-sectional study evaluated two dental curricula using CIPP (Context, Input, Process, Product) model. The study population consisted of all senior students of Shahed Dental School who had completed all of their theoretical and practical units by the end of the year 2016-2017 (C79) and 2018-2019 (C91). The referral sampling method was used. Both groups were given a questionnaire that included the indicators of seeing, hearing, doing and ability to perform. The validity and reliability of the questionnaire were assessed and confirmed. Data were analyzed in SPSS 24 using t-test and chi-square test.
 
Results: In group C79, in the partial removable prosthesis section, the index of seeing was 61%, listening was 43% and performing was 91%. In the complete removable prosthesis section, the rate of seeing was 43%, hearing was 46% and doing was 83%. In fixed prosthesis, the index was 43% for seeing, hearing was 53% and doing was 69%. In group C91 in the partial removable prosthesis section, the index was 67% for seeing, 74% for hearing, and 88% for doing. In the complete removable prosthesis section, the index was 54% for seeing, 70% for hearing, and 71% for performing. In fixed prosthesis, the index was 48% for seeing, hearing was 68% and performing was 62%.
 
Conclusion: In the C91 group, the focus was more on hearing and seeing of students. In the C79 group, however, the focus was more on student performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dental education
  • Educational assessment
  • Prosthodontics
  • Curriculum
1. Torkzaban P, Kadkhodazadeh M, Seyedzadeh Sabounchi S, Soltanian A. Achievement of Educational Objectives by Senior Dental Students at the Department of Periodontology. Journal of Medical Education Development 2016;9(23):1-9. 2. Ansari Moghadam S, Shokoohinia R, Hosseini Tabatabaei S, Risbaf Fakour S, Ansari Moghaddam A, Naebi M. Evaluation of the Achievement of Educational Objectives in Restorative Dentistry and Periodontics Departments in Zahedan Faculty of Dentistry during 2014-2015. Journal of Mashhad Dental School 2017;41(2):91-106. 3. Khamverdi Z, Kasraee S, Rostamzadeh T, Yekta H. Educational Objectives Achieved by Department of Operative Dentistry: Viewpoints of General Dentists Graduated from Hamedan Dental School (2004-2009). Iranian Journal of Medical Education 2012;12(5):387-95. 4. Davis MH, Harden RM. Planning and implementing an undergraduate medical curriculum: the lessons learned. Medical Teacher 2003;25(6):596-608. 5. Subramanian J, Anderson VR, Morgaine KC, Thomson WM. Improving the quality of educational strategies in postgraduate dental education using student and graduate feedback: findings from a qualitative study in New Zealand. European journal of dental education: Official Journal of The Association for Dental Education in Europe 2013;17(1):e151-8. 6. Henzi D, Davis E, Jasinevicius R, Hendricson W, Cintron L, Isaacs M. Appraisal of the dental school learning environment: the students' view. Journal of Dental Education 2005;69(10):1137-47. 7. Subramanian J, Anderson V, Morgaine K, Thomson W. The importance of “student voice” in dental education2013. e136-41 p. 8. Rezapour Mirsaleh Y, Atri Ardakani SA, Behjati Ardakani F. Evaluating the Educational Performance of Ardakan University Based on CIPP Model. Higher Education Letter 2017;9(36):7-30. 9. Stufflebeam DL. The CIPP Model for Program Evaluation. Evaluation Models: Viewpoints on Educational and Human Services Evaluation. Dordrecht: Springer Netherlands 1983; 117-41. 10. Zhang G, Zeller, Griffith R, Metcalf, Williams, Shea, et al. Using the Context, Input, Process, and Product Evaluation Model (CIPP) as a Comprehensive Framework to Guide the Planning, Implementation, and Assessment of Service-learning Programs 2011; 57-84. 11. Dehghan M, Harrison J, Langham S, Scarbecz M, Amini M. Comparing comprehensive care and departmental clinical education models: students' perceptions at the University of Tennessee College of Dentistry. Journal of Dental Education 2015;79(2):133-9. 12. Schwartz B, Saad MN, Goldberg D. Evaluating the students' perspectives of a clinic mentoring programme. European Journal of Dental Education: Official Journal of the Association for Dental Education in Europe 2014;18(3):115-20. 13. Shayegh S. Evaluation to determine dental education schedule in shahed university in the field of prosthodontics in 1380 [dissertation] shahed university 2001. 14. Mahlooji H. An evaluation to determine the current dental education schedule in Tehran and Azad Islamic dental faculties and comparing it with the desired situation 2000 [dissertation] shahed university 1381. 15. Ayatollahi F, Aghili H, Tabrizizadeh M, Taerian A. Evaluation of achievements of Department of Endodonti's educational objectives in graduate dentists of Facultu of Dentistry of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences (2006-11). Journal of Medical Education and Development 2017;11(4):301-9.