بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان پرستاری در خصوص تمایل بیماران بستری به دریافت مراقبت توسط کارآموزان: اخلاق در آموزش

نویسندگان

1 دکترای پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری بهداشت جامعه و روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان

2 کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، عضو هیئت علمی گروه اتاق عمل دانشکده پیراپزشکی ،مرکز تحقیقات علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

3 دانشجوی کارشناسی مامایی. کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان

4 دکترای پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری کودک وخانواده، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان

چکیده

مقدمه و هدف: مطابق منشور حقوق بیمار نمی‌توان به صرف آموزشی‌بودن بیمارستان، روند آموزش یا پژوهش را به بیمار تحمیل کرد. اما برخی شواهد نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، مراقبت از بیمار توسط دانشجویان بدون رضایت و تمایل بیماران صورت می‌گیرد که این امر یک چالش اساسی در آموزش پزشکی و اخلاق در آموزش بالینی می‌باشد. هدف از این مطالعه، تبیین دیدگاه و تجربیات دانشجویان علوم‌پزشکی در خصوص رغبت بیماران به انجام مراقبت توسط کارآموزان در مراکز آموزشی‌درمانی بوده است.



مواد و روش‌ها: در این مطالعه کیفی با 21 نفر از دانشجویان پرستاری بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار به‌عمل آمد. ملاک اتمام نمونه‌گیری اشباع داده‌ها بوده است. سؤالات درمورد تجربۀ دانشجویان از چگونگی رغبت بیمار به انجام مراقبت توسط دانشجو بوده است. مصاحبه‌ها ضبط، خط به خط دست‌نویس و مطابق روش آنالیز «تحلیل محتوای مرسوم» کدگذاری، طبقه‌بندی و تشکیل مفهوم شد.



نتایج: از تحلیل داده‌ها یک مضمون اصلی «بی‌اعتمادی» و مضامین فرعی «عدم رعایت حقوق بیمار»، «عدم ایجاد ارتباط مؤثر انسانی با بیمار»، «لزوم آموزش اخلاق در عملکرد بالینی» و «نداشتن صلاحیت و مهارت بالینی» استخراج شد. مشارکت‌کنندگان در تجربیات مراقبتی خود سعی در جلب اعتماد بیمار داشتند و ازطرفی بیماران با نگرانی و بی‌اعتمادی سعی در اجتناب از مراقبت‌شدن توسط کارآموزان داشتند.



نتیجه‌گیری:  نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد دانشجویان پرستاری در کارورزی با چالش اخلاقی جلب رضایت بیماران برای مراقبت‌شدن توسط کارآموزان مواجه‌اند. به‌نظر می‌رسد آموزش علمی، آموزش مهارت‌های بالینی به‌منظور رسیدن به صلاحیت حرفه‌ای نسبی و همچنین دریافت آموزش‌های اخلاقی به دانشجویان پرستاری برای برخورداری از عملکرد بهتر در بالین کمک نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Nursing Students’ Perspective And Experiences Of Patients’ Interest In Receiving Care By Trainees

چکیده [English]

Background and Objective: According to the Patients’ Rights, there is no obligation for convincing the patients to accept participation in medical researches or receive care by the medical or nursing trainees. The aim of this study was to evaluate the perspectives and experiences of medical and paramedical students about the patients’ willingness to be cared by the trainees in the Teaching hospitals.



Materials and Methods: In this qualitative study, using purposive sampling and data saturation from 21 nursing students invited for participation. Data were collected through semi-structured interviews. The interviews’ questions were about students' experiences of patients’ interest to receive care by the trainees. Interviews were recorded and transcribed verbatim and analyzed, coded, classified and derived themes according to the "conventional content analysis" method.



Results: From data analysis, one main theme "mistrust" and sub-themes "non-compliance with patient rights", "lack of effective and humanistic communication with the patients", "the need for ethics education in clinical practice", and "lack of competence and clinical skills" were extracted. The participants stated that they have attempts to achieve their patients’ trust, while the patients showed concern of caring by the trainees and tried to avoid that.



Conclusion: The findings indicated that patients’ willingness to be cared by nurses’ trainees is a big challenge in practicum. It seems more training, achieving clinical competency, and ethical education help nursing students to act better in practice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ethics
  • Education
  • Student
  • Nurse
  • patient
  • Patient Care