بررسی تأثیر عینک تصویری‌صوتی در کنترل درد و اضطراب حین تزریق بلاک عصب آلوئولار تحتانی در کودکان

نویسندگان

1 استاد گروه دندان‌پزشکی کودکان، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشگاه شاهد

2 استادیار گروه دندان‌پزشکی کودکان، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم ‌پزشکی آزاد تهران

3 متخصص دندان‌پزشکی کودکان

چکیده

مقدمه و هدف: تزریق، یکی از اضطراب‌زاترین کارهای دندان‌پزشکی است. هدف از این مطالعه بررسی اثر عینک تصویری در کاهش درد و اضطراب حین تزریق بی‌حسی بلاک عصب آلوئولار تحتانی بود.



مواد و روش­ها: این مطالعۀ کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور بر روی ۴۰ کودک ۸-۶ ساله انجام شد. کودکان به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. هر گروه در سه جلسه درمان شد. در جلسۀ اول اضطراب ذاتی کودک ارزیابی و سپس برای تمام کودکانِ بدون اضطراب پروفیلاکسی و فلورایدتراپی انجام شد. در جلسۀ دوم در گروه اول تزریق با عینک و در گروه دوم، بدون عینک انجام شد. در جلسۀ سوم در گروه اول تزریق بدون عینک و در گروه دوم با عینک انجام شد. جهت ارزیابی درد ناشی از تزریق از روش Visual Analog Scale استفاده شد. جهت ارزیابی میزان اضطراب موقعیتی از Modified Children Dental Anxiety Scale استفاده شد. نهایتاً داده‌ها با آزمون من‌ویتنی و نرم‌افزار SPSS 15 آنالیز شد.



نتایج: میانگین میزان درد در گروه اول با عینک تصویری ۶۵/۰±۸۹/۱ بود که این میزان در جلسۀ دوم بدون عینک به ۸۱/۰±۰۰/۳ افزایش یافت. در گروه دوم میانگین درد در جلسۀ اول بدون عینک ۶۰/۰±۰۵/۳ بود که این میزان در جلسۀ دوم با عینک به ۶۰/۰±۰۵/۲ کاهش یافت. تفاوت بین دو جلسه در هر دو گروه ازنظر آماری معنی‌دار بود (۰۰۱/۰(P<.



نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه استفاده از عینک صوتی‌تصویری در کاهش درد و اضطراب حین درمان‌های دندان‌پزشکی مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Video-Audio Glasses in controlling of pain and anxiety during inferior alveolar nerve block injection in children

چکیده [English]

Background and Objective: Injection is one of the most stressful dental procedures. The purpose of this study was to investigate the effect of video glasses in reducing anxiety and pain during inferior alveolar nerve block injection.



Materials and Methods: This experimental study was performed on 40 children 6-8 years old. Children were randomly assigned to two groups. Each group was treated in three sessions. Children’s inherent anxiety was assessed in the first session and prophylaxis and fluoride therapy was performed for all children without anxiety. In the second session in the first group, injection was applied with glasses and in the second group, injection was applied without glasses. In the third session, in the first group injection was applied without glasses and in the second group, injection was applied with glasses. Visual analog scale pain assessment methods were used. Assessment of anxiety was done using the Modified Children Dental Anxiety Scale. The data were analyzed with Mann-Whitney and using SPSS 15 software.



Results: Average pain in the first group of video glasses was 1.89+_0.65 that this amount increased in the second session without glasses to 3.00±0.81. In the second group, the mean pain in the first session without glasses was 3.05±0.60 and this amount in the second session with glasses declined to 2.05±0.60. The difference between the two sessions in the two groups was statistically significant (P <0.001).



Conclusion: Based on our findings, the use of audio-visual glasses is effective in reducing pain and anxiety during dental treatments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Audio-video glasses
  • Pain
  • anxiety
  • Injection
  • Dental treatment