رابطه‌ میان بازارگرایی با ساختار سازمانی و نگرش سیستمی در بیمارستان‌های خصوصی منتخب شهر اصفهان

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، تهران، ایران

2 دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

3 مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: با توجه به جهانی‌سازی خدمات سلامت و به‌منظور پاسخگویی به رقابت و مشتری‌گرایی، توجه به ساختار سازمانی و نگرش سیستمی در بخش بهداشت و درمان و ارتباط آن با بازارگرایی ضروری است؛ لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و نگرش سیستمی با بازارگرایی در بیمارستان‌های منتخب شهر اصفهان انجام‌شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع همبستگی محسوب‌می‌شود. جامعه پژوهش، شامل تمامی مدیران اداری، تشخیصی و درمانی در سه بیمارستان خصوصی بوده‌اند (78 نفر). ابزار جمع‌آوری داده‌ها سه پرسش‌نامه (بازارگرایی، پرسش‌نامه ساختار سازمانی، پرسش‌نامه نگرش سیستمی) بوده که روایی و پایایی آن تأییدشد. برای تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها، از نرم‌افزار 16SPSS استفاده‌شد. نتایج: میان تمامی ابعاد ساختار سازمانی و بازارگرایی به‌جز مولفه‌های پاسخگویی به مشتریان با رسمیت سازمان و همچنین میان تمامی ابعاد نگرش سیستمی و بازارگرایی، رابطه‌ای معنادار وجودداشت (05/0>p) . نتیجه‌گیری: آنچه مسلم است ارتباط معنی‌دار ابعاد بازارگرایی با ساختار سازمانی و نگرش سیستمی می‌تواند دید مدیران را در تحلیل و شناخت عناصر موفقیت و تحقق اهداف سازمانی گسترش‌دهد. در بخش سلامت با افزایش رقابت در بازارها، ورود در بازارهای بین‌المللی و ازطرفی اهمیت رضایت بیماران در مراکز درمانی، به‌منظور حضوری موفق و شایسته در ارتقای کیفیت در بخش بهداشت و درمان توجه به ابعاد بازارگرایی الزامی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between market orientation, organizational structure and system approach in private hospitals of Isfahan

نویسندگان [English]

  • Maryam Yaghoubi 1
  • Zahra Agharahimi 2
  • Marzieh Javadi 3
  • Mohammadkarim Bahadori 1
چکیده [English]

Background and Objective: Considering the globalization of health care and response to competition and customer orientation, attention to organizational structure and systematic approach and its relationship with market orientation is essential. Therefore, this study reviews the relationship between organizational structure and systematic approach with market orientation in selected hospitals of Isfahan.

Materials and Methods: This study was a descriptive survey. The study population included all managers in selected hospitals (3 private ones, n=78). Data collection tool was 3 questionnaires (market orientation questionnaire, organizational structure and systematic approach) that their validity and reliability was confirmed (r= 0.83). The software SPSS (Ver.16) was used to analyze the data.

Results: All aspects of the organizational structure and market orientation except responding to clients with formalization in organization - as well as all aspects of the systemic attitude and market orientation, have a significant relationship (p < 0.05).

Conclusion: Dimensions of market orientation and its significant relationship with organizational structure and systematic approach can lead managers’ view to the analysis and recognizing elements of success and achievement to goals. With increasing competition in markets, presence in international markets and more attention to patients’ satisfaction, it is required for hospitals to understand and to use market orientation in order to promote quality and services in the health system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organization structure
  • Systematic approach
  • Market orientation
  • Hospital