مقایسه میزان تأثیر دو روش آموزشی فیلم و مقاله مروری (پاورپوینت) در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان شهر اراک در خصوص سرطان پستان

نویسندگان

1 گروه انکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک

2 دانشگاه علوم پزشکی اراک

3 گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک

4 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم

چکیده

مقدمه و هدف: سرطان پستان، شایع­ترین سرطان در زنان محسوب می­شود و تشخیص زودرس آن در کاهش ابتلا و میرایی ناشی از آن، نقشی مهمی بازی­می­کند به­طوری­که تشخیص زودرس، میزان بقا را تا 95درصد افزایش­می­دهد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان تأثیر دو روش متفاوت آموزشی در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان شهر اراک، طراحی و اجراگردید. مواد و روش­ها: طی مطالعه­ای نیمه­تجربی، پس از تقسیم تصادفی نمونه مورد مطالعه به دو گروه 64 نفره، دو روش مختلف آموزشی (فیلم و مقاله مروری) به­کارگرفته­شد تا میزان تغییرهای آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان ، در خصوص مهارت­های غربالگری سرطان پستان با هم مقایسه­شود. داده­های مورد نیاز با استفاده از یک پرسشنامه ساختاریافته جمع­آوری و پس از ورود به نرم­افزار با استفاده از آزمون­های استقلال دو گروه، t جفتی  و من ویتنی در سطح معنی­داری 5درصد تجزیه­وتحلیل شد. نتایج: میانگین نمره کل آگاهی، نگرش و عملکرد و زیرمجموعه­های آنها قبل و بعد از مداخله با یکدیگر اختلاف آماری معنی­داری را نشان­داد به­طوری­که در هر سه حیطه، نمره کل آگاهی، نگرش و عملکرد افزایش­یافته­بود (05/0>P )؛ اما تغییرهای نمره آگاهی، نگرش و عملکرد و زیر­مجموعه­های آنها در دو گروه مورد مطالعه یکسان بود و تفاوت معنی­دار آماری نشان­نداد (05/0

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of effectiveness of two media and powerpoint methods with review article in increasing knowledge, attitude and practices of Arak physicians about breast cancer

نویسندگان [English]

  • Kamran Moshfeghi 1
  • Iman Fani 2
  • Aazam Bakhshayeshi 2
  • Ali Fani 3
  • Abolfazl Mohammad Beigi 4
چکیده [English]

Background and Objective: Breast cancer is the most common and most preventable cancer in women and early detection has the important role in reducing its morbidity and mortality, so to increase its survival time to 95%. The present study conducted to compare the effectiveness of two educational methods on knowledge, attitude and practices of Arak physicians. Materials and Methods: A semi-experimental study after randomized allocation of each 64 physician to any of two different educational methods (video and systematic review) used to compare knowledge, attitude, and practices score variation about breast cancer screening skills. Data collection carried out with structured questionnaire and entered to SPSS software. Data analyzed by t-test, paired t-test and Man-Whitney test with a significant level of 0.05. Results: Mean of total score of knowledge, attitude and practices (KAP) showed a significant difference before and after training and the total score of KAP increased (p < 0.05). But KAP score variation and their subscales were the same in two groups and did not show any significant difference (p>0.05). Conclusion: Although KAP in Arak physician is appropriate and any educational program increased their KAP level, but continuing and repetition of educational courses seems to be necessary.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational intervention
  • Breast cancer
  • physicians
  • Knowledge
  • Attitude
  • Practice