دوره 20، شماره 105 - ( 4-1392 )                   جلد 20 شماره 105 صفحات 11-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani R, Zamani-Alavijeh F, Kheiriat M, Shafiee A, Arjmandzadegan M. Factors associated with preventive behaviors of hepatitis B among high school girls using the health belief model. Daneshvar Medicine. 2013; 20 (105) :11-22
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-704-fa.html
یزدانی رضوان، زمانی علویجه فرشته، خیریت میترا، شفیعی امیر، ارجمندزادگان محمد. بررسی عوامل مرتبط با رفتار پیشگیری از هپاتیتB در دختران دبیرستانی با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1392; 20 (105) :11-22

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-704-fa.html


گروه بهداشت عمومی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
چکیده:   (5878 مشاهده)

 

مقدمه و هدف:­ پیشگیری از هپاتیت B در زنان جوان اهمیت بالایی دارد، زیرا بیماری از مادر به نوزاد منتقل­می­شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری از هپاتیتB در ­دختران دبیرستانی­ شهر اراک در سال تحصیلی 1385-1384 انجام­شده­است.

 

 

 

مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی-تحلیلی به ­روش مقطعی ­در­5­ دبیرستان دخترانه شهر اراک انجام­شد. درمجموع، 590 دانش­آموز­ پایه اول و دوم موافق شرکت در­ مطالعه، به­صورت خوشه­ای به مطالعه وارد شدند و هیچ یک از مطالعه خارج نشدند. داده­ها با پرسش­نامه­ای شامل سازه­های شدت درک­شده (15 گزینه)، حساسیت درک­شده (8 گزینه)، موانع و منافع درک­شده (7 گزینه)، قصد رفتاری (10 گزینه)، خودکارآمدی (2 گزینه) جمع‌آوری­شد.

 

 

 

نتایج:  میانگین سنی دانش­آموزان مورد مطالعه 72/0 ± 27/16بود. تنها  6/0 درصد دانش­آموزان سه نوبت واکسن هپاتیتB را دریافت­کرده و بیش از یک­چهارم آنها (1/28 درصد)، پیش­تر در هنگام مراجعه به آرایشگاه هیچ­گاه از وسایل شخصی استفاده­نکرده­بودند. سازه‌های موانع درک­شده (001/0= P)، حساسیت درک­شده (022/0= P) و خودکارآمدی، (001/0= P) با رفتار پیشگیری از هپاتیت B ارتباط دارند. موانع درک­شده (60/0±76/3) بیشترین و خودکارآمدی (87/0± 13/2) کمترین نمره را به خود اختصاص­داده­اند.

 

 

 

 نتیجه‌گیری: با توجه به پایین­بودن رفتارهای پیشگیری­کننده از هپاتیتB و اینکه رفتارهای پیشگیری با سازه‌های موانع درک­شده، حساسیت درک و خودکارآمدی مرتبط هستند، برای بهبود این وضعیت بایستی دختران نوجوان را نسبت­به موانع واقعی پیشگیری از این بیماری واقف­کرد و با روش‌های مناسب زمینه را برای درک حساسیت نسبت­به بیماری و نیز ارتقای خودکارآمدی آنها فراهم­کرد.

 

متن کامل [PDF 794 kb]   (915 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb