دوره 18، شماره 94 - ( 6-1390 )                   جلد 18 شماره 94 صفحات 73-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of the effect of educational intervention based on empowerment model of health promotion behaviors on menopautic women. Daneshvar Medicine. 2011; 18 (94) :73-80
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-355-fa.html
کریمی محمود. تأثیر مداخله آموزشی مدون بر اساس الگوی توانمندسازی فردی بر رفتارهای ارتقا‌دهنده سلامت در دوران یائسگی . دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1390; 18 (94) :73-80

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-355-fa.html


دانشجوی دکتری تخصصی آموزش و ارتقای سلامت گروه بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری ساوه، دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده:   (9405 مشاهده)

مقدمه و هدف: علائم و عوارض یائسگی می­تواند بر سلامت و رفاه زنان تأثیرگذار باشد. از جمله اقدام­های مؤثر در تعدیل این علائم، انجام رفتارهای ارتقا­دهنده سلامت است، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی توانمندسازی فردی بر رفتارهای ارتقا­دهنده سلامت زنان شهرستان زرندیه در دوران یائسگی انجام­شده­است.

 

مواد و روش­ها: در این مطالعه نیمه­تجربی تصادفی­شده شاهددار، 90 زن یائسه تحت پوشش مراکز شهری زرندیه به روش تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار­گرفتند (هر گروه 45 نفر). ابزار گردآوری اطلاعات پرسش­نامه طراحی­شده بر اساس الگوی توانمندسازی فردی و رفتارهای ارتقا­دهنده سلامت بود. بر اساس اطلاعات به­دست­آمده از پیش­آزمون مداخله آموزشی، طراحی و برای گروه مورد اجرا­شد، سه ماه بعد از آموزش، با استفاده از همان پرسش­نامه اولیه، پس­آزمون انجام و اطلاعات جمع­آوری­شده با آزمون­های تی و کای دو تجزیه­و­تحلیل شد.

 

یافته­ها: بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات اجزای الگوی توانمندسازی (آگاهی، نگرش، عزت نفس و خودکارآمدی) و رفتارهای ارتقادهنده سلامت در گروه مداخله نسبت­به گروه کنترل تفاوت معنی­دار آماری را نشان­داد (P<0/05)؛ همچنین همبستگی مثبت و معنی­داری میان رفتارهای ارتقادهنده سلامت و سازه­های الگوی توانمند­سازی مشاهده­شد.

 

نتیجه­گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی توانمندسازی تأثیری مثبت بر رفتارهای ارتقای سلامت دوران یائسگی دارد؛ بنابراین به­کارگیری این الگو در طراحی برنامه­های آموزشی توصیه­می­شود.

متن کامل [PDF 495 kb]   (1415 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb