دوره 18، شماره 92 - ( 2-1390 )                   جلد 18 شماره 92 صفحات 63-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار گروه زنان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد
چکیده:   (8668 مشاهده)

مقدمه و هدف: در دنیای امروز که خود آبستن شرایط نوینی است، دیگر نمی­توان با استفاده از روش­ها و داشته­های گذشته به راه خود ادامه­داد. به دلیل توجه به کیفیت آموزش پزشکی در کشورهای مختلف، اعم از توسعه­یافته یا در حال توسعه، روش­ها و مد ل­های مختلف مدیریت کیفیت به­کارگرفته­شده­اند. هدف از انجام این پژوهش، نظرسنجی در مورد ساختار آموزش پزشکی عمومی در دانشگاه شاهد بوده­است.

 

مواد و روش‌ها: این پژوهش به روش مقطعی توصیفی_تحلیلی درسال 1387 روی دانشجویان پزشکی عمومی در مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولو‍ژی، کارآموزی و کارورزی و استادان دانشکده پزشکی شاهد انجام­گرفته­است. حجم نمونه 83 نفربود و به شکل تصادفی انتخاب شدند و روش گردآوری داده­ها از طریق پرسش­نامه محقق شده، سرانجام داده­ها با نرم­افزار آماری SSP تجزیه­وتحلیل شده­اند.

 

نتایج: این مطالعه، روی 83 نفر از استادان و دانشجویان انجام­شد. بیش­از 50 درصد افراد مؤنث و مجرد بودند.از میان افراد شرکت­کننده 3/ 13 درصد در مقطع علوم پایه، 5/26 درصد فیزیوپاتولوژی ،3/31 درصد  کارآموز و 8/10درصد کارورز و 1/18 درصد افراد از استادان بودند.میانگین سنی نمونه ها 25سال(18-61 سال) بود. نزدیک به 100 درصد افراد مورد مطالعه درباره تغییر ساختار در آموزش پزشکی، نظر موافق داشته­اند وتغییرساختار آموزش پزشکی عمومی را ضروری دانسته­اند.

 

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به­دست­آمده به این نکته مهم می­رسیم که اغلب افراد، لزوم تغییر ساختار در آموزش پزشکی را درک کرده، آن را اقدامی اساسی برای رسیدن به اهداف متعالی ارتقای سطح بهداشتی و سلامت جامعه قلمداد­می­کنند.

متن کامل [PDF 182 kb]   (1003 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |