دوره 25، شماره 134 - ( 2-1397 )                   جلد 25 شماره 134 صفحات 27-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ravangard R, Javanbakht M, Bastani P. The effective factors on selecting health care providers in public, private, and charity sectors. Daneshvar Medicine. 2018; 25 (134) :27-38
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1921-fa.html
روانگرد رامین، جوانبخت مهناز، باستانی پیوند. عوامل مؤثر بر انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات سلامت دولتی، خصوصی و خیریه. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1397; 25 (134) :27-38

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1921-fa.html


مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (429 مشاهده)
مقدمه و هدف: استفاده‌کنندگان خدمات در انتخاب ارائه‌دهنده مراقبت سلامت متفاوت عمل می‌کنند. این مطالعه به شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات سلامت دولتی، خصوصی و خیریه در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته است.
 
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی کاربردی است که در سال 1395 انجام شد. نمونه پژوهش، شامل 330 نفر از کارمندان شاغل در مراکز دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم و نمونه‌گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، نسخه فارسی شده پایا و روای پرسشنامه فریرا بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS23.0 مورد تحلیل قرار گرفتند.
 
نتایج: یافته‌ها نشان داد سازه‌های قصد، نگرش و کنترل رفتاری درک شده در بخش دولتی بالاتر از بخش خصوصی و خیریه بود. کارکنان مرد، متأهل، کارکنان مسن‌تر، کارکنان با تحصیلات کمتر، کارکنان شاغل در مرکز تحقیقات و بیمارستان، کارکنان با سابقه کاری بالاتر و کارکنان با نوع استخدامی شرکتی و قراردادی تمایل بیشتری به انتخاب بخش دولتی داشتند (05.0P<).
 
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از تمایل بیشتر کارکنان در استفاده از خدمات بخش دولتی بود؛ اما جهت استفاده بهتر و بیشتر از خدمات موجود در هر یک از بخش‌های مورد بررسی می‌توان ایجاد اعتمادسازی بیشتر، ایجاد جو همدلی و احترام و تسهیل استفاده از خدمات بخش دولتی و استفاده از رویکردهای مختلف بازاریابی اجتماعی در کنار تعیین تعرفه قابل پرداخت برای عموم مردم در دو بخش خصوصی و خیریه را پیشنهاد نمود.
متن کامل [PDF 861 kb]   (127 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb