دوره 25، شماره 132 - ( 10-1396 )                   جلد 25 شماره 132 صفحات 39-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahram Kalhori P, Hajizade Moghaddam A, Zare M, Sayrafi R. The effect of silymarin on memory and learning disorders induced by TiO2 nanoparticles . Daneshvar Medicine. 2018; 25 (132) :39-44
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1846-fa.html
بهرام کلهری پرستو، حاجی زاده مقدم اکبر، زارع محبوبه، صیرفی رضا. اثر سیلی‌مارین بر اختلالات حافظه و یادگیری القا شده با نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیوم. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1396; 25 (132) :39-44

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1846-fa.html


دانشکده‌ی علوم پایه، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده:   (336 مشاهده)
مقدمه و هدف: نانو ذرات دی­اکسید تیتانیوم یکی از پرمصرف‌ترین نانو ذرات است که در زیست پزشکی، لوازم‌آرایشی و صنعت استفاده می­شوند. علی‌رغم این چندین مطالعه نشان داده که این نانو ذرات می‌توانند موجب آسیب به هیپوکمپ شوند. سیلی­مارین، فلاونولیگنانی است که از دانه­های گیاه خارمریم (Silybum marianum) به دست می­آید و به خاطر دارا بودن خاصیت مهار رادیکال های آزاد، به عنوان آنتی­اکسیدان عمل می­کند. هدف از این مطالعه بررسی اثر سیلی­مارین بر بهبود اختلالات یادگیری و حافظه­ القا شده با نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیوم)  (TiO2 است.
 
مواد و روشها: در این پژوهش موش‌های صحرایی نر به چهار گروه کنترل، شم، مسموم شده با نانو Tio2، (تجویز خوراکی نانو Tio2 با غلظت 150 میلی‌گرم بر کیلوگرم به مدت سه هفته) و گروه مسموم تیمار شده با سیلی­مارین (تجویز خوراکی به مدت سه هفته) تقسیم شدند. به منظور بررسی اثر تخریبی نانو ذرات TiO2 بر حافظه موش صحرایی نر و درمان آن با سیلی­مارین از روش یادگیری احترازی غیرفعال (passive avoidance) توسط دستگاه شاتل باکس (Shuttle box) استفاده شد.
 
نتایج: این مطالعه نشان داد که مصرف خوراکی نانو ذرات TiO2 موجب کاهش معنی‌دار تأخیر در زمان ورود به اتاقک تاریک و افزایش ماندن در اتاق تاریک نسبت به گروه کنترل می‌شود (001/0>p) و تیمار با سیلیمارین سبب برگشت این شاخص‌ها به سطح کنترل می‌گردد (001/0>p).
 
نتیجه گیری: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که سیلی مارین احتمالاً به‌واسطه خواص آنتی‌اکسیدانی خود باعث بهبود اختلال حافظه و یادگیری القاء شده با نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیوم می­شوند.
 
متن کامل [PDF 683 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فارماکولوژی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb