دوره 25، شماره 131 - ( 8-1396 )                   جلد 25 شماره 131 صفحات 45-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1719 مشاهده)
مقدمه و هدف: اختلال نقص توجه-بیش ­فعالی در بزرگسالان به‌عنوان یک اختلال مهم، روز به روز بیشتر شناخته می­شود، بااین‌حال پیامدهای آن در دانشـجویان کمـتر مـورد توجه قرارگرفته است، هدف این پژوهش بررسی رفتارهای پرخطر و افکار خودکشی در دانشجویان با نشانه ­های اختلال نقص توجه-بیش ­فعالی است.
 
مواد و روش­ها: این پژوهش از نوع پس­رویدادی[1] است و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 94-95 است. از این تعداد، 300 دانشجو به‌عنوان نمونه به­صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از دریافت رضایت مبنی بر شرکت در مطالعه، پرسشنامه تشخیصی نقص توجه-بیش­ فعالی بزرگسالان کانرز را تکمیل نمودند. جهت تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری t مستقل استفاده شد.
 
نتایج: یافته­های به‌دست‌آمده نشان می­دهد دانشجویان با نشانه ­های اختلال نقص توجه-بیش ­فعالی در مقایسه با دانشجویان بدون نشانگان این اختلال، به­طور معنی­داری رفتارهای پرخطر (0.05P<) و افکار خودکشی (0.05P<) بیشتری گزارش می­کنند.
 
نتیجه­ گیری: با توجه به بالا بودن افکار خودکشی و رفتارهای پرخطر در بزرگسالان دارای نشانه ­های اختلال نقص توجه -بیش ­فعالی، توجه به غربالگری، شناسایی و درمان این دانشجویان ضروری به نظر می­رسد.
متن کامل [PDF 581 kb]   (600 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی