دوره 22، شماره 117 - ( 4-1394 )                   جلد 22 شماره 117 صفحات 29-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effect of education on standard precautions for the prevention of hepatitis B virus infection in health care workers in eastern Tehran . Daneshvar Medicine. 2015; 22 (117) :29-38
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1234-fa.html
دلشاد محمد حسین، حیدرنیا علیرضا، نیکنامی شمس الدین، پورحاجی فاطمه. تاثیر آموزش بر رعایت احتیاط های استاندارد پیشگیرانه از عفونت هپاتیت B در کارکنان تیم سلامت مراکز شرق تهران. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1394; 22 (117) :29-38

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1234-fa.html


گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (2283 مشاهده)
مقدمه و هدف: کارکنان گروه سلامت، از طریق تماس‌های مخاطره‌آمیز شغلی با خون و مایعات بدن، در معرض آلودگی با ویروس هپاتیت B قراردارند. این مطالعه به‌منظور تعیین تأثیر آموزش بر رعایت احتیاط‌های استاندارد پیشگیرانه از عفونت هپاتیت B در مراکز شرق تهران انجام‌شده‌است. مواد و روش‌ها: این مطالعه، نیمه‌تجربی از نوع پیش و پس بوده و تعداد 135 نفر از کارکنان گروه سلامت، به‌صورت خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب‌شدند و ابزارگردآوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق‌ساخته با روایی به شیوه محتوایی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی برابر 5/76 و 91/0 تعیین‌شد. نمونه‌ها طبق برنامه مشخص به روش سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و بسته آموزشی آموزش‌دیدند. بی‌درنگ و شش ماه بعد، به‌طور مجدد، پرسش‌نامه یادشده، جمع‌آوری‌شدند و با استفاده از نرم‌افزار 19SPSS، و آزمون آماری فریدمن و ویلکاکسون، به بررسی و مقایسه با پیش‌آزمون پرداخته‌شد. نتایج: رتبه آگاهی در پیش، بی‌درنگ و شش ماه پس از مداخله آموزشی، به‌ترتیب: 03/1،07/2و79/2؛ رتبه نگرش: 06/1، 97/1و 97/2 و رتبه عملکرد پیشگیرانه از عفونت هپاتیت B: 01/1، 99/1و 98/2 بود که از اختلافی معنی‌دار در هر تکرار در پیش و پس از مداخله آموزشی (001/0 p<) و رابطه کامل میان متغیرهای آگاهی و نگرش450/0r = ، آگاهی و رفتار 280/0r = ، نگرش و رفتار 568/0r = با سطح معناداری 001/0p= نشان‌داشت و با 60/3 odds= تغییر در رفتار پیش و پس از مداخله دیده‌شد. نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی تدوین‌شده در بهبود رعایت احتیاط‌های استاندارد پیشگیرانه از عفونت هپاتیت B مؤثر بود لذا گنجاندن برنامه‌های آموزشی می‌تواند گامی مؤثر در جهت بهبود سلامت گروه سلامت باشد.
متن کامل [PDF 596 kb]   (705 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb