دوره 25، شماره 131 - ( 8-1396 )                   جلد 25 شماره 131 صفحات 1-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazian A, Bahadorikhosroshahi J. Discrimination between normal and educational procrastination students based on internet addiction. Daneshvar Medicine. 2017; 25 (131) :1-10
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1826-fa.html
شهبازیان آرش، بهادری خسروشاهی جعفر. تمایز دانشجویان دارای اهمال‌کاری تحصیلی و دانشجویان عادی بر اساس اعتیاد به اینترنت. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1396; 25 (131) :1-10

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1826-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (1049 مشاهده)
مقدمه و هدف: رایانه و اینترنت ابزار ضروری زندگی مسبب تسهیل زندگی مردم امروز است که خطرات جدیدی را به وجود آورده است که یکی از این خطرات می­تواند ایجاد اهمال­کاری تحصیلی در دانشجویان باشد. هدف پژوهش حاضر تمایز دانشجویان دارای اهمال­کاری تحصیلی و دانشجویان عادی بر اساس اعتیاد به اینترنت است.
 
مواد و روش­ها: روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای است. جامعه آماری شامل دانشجویان خوابگاهی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-1394 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 200 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری سولمون و راثبلوم و اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل خوشه­ای و تجزیه تابع تشخیص مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
 
نتایج: نتایج تحلیل خوشه­ای نشان داد که نخستین خوشه تشخیص دانشجویانی با مقادیر بالای ارزش‌گذاری آمادگی برای امتحان، آماده کردن تکالیف، آمادگی برای مقاله­ها و اعتیاد به اینترنت که خوشه دانشجویان با اهمال­کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بالا نامیده شد، خوشه دوم شامل دانش‌آموزانی با مقادیر پایین‌تر ارزش‌گذاری آمادگی برای امتحان، آماده کردن تکالیف، آمادگی برای مقاله‌ها و اعتیاد به اینترنت که خوشه دانشجویان با اهمال­کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت پایین نامیده شد. نتایج تابع تشخیص نشان داد که 81 نفر (9/77 درصد) دانشجویان دارای اهمال‌کاری تحصیلی و 59 نفر (5/61 درصد) دانشجویان عادی به‌طور صحیح تشخیص داده شدند.
 
نتیجه‌گیری: اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت از عوامل مهمی هستند که باید در آموزش، تعلیم و تربیت دانشجویان در نظر گرفته شوند و با آموزش‌های مناسب مدیریت زمان و استفاده مفید از اینترنت را آموزش دهند.
 
 
متن کامل [PDF 655 kb]   (385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb