دوره 21، شماره 110 - ( 2-1393 )                   جلد 21 شماره 110 صفحات 41-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Quality of clinical education from the viewpoints of students and instructors of paramedical and nursing-obstetrics schools of Birjand University of Medical Sciences. daneshvarmed. 2014; 21 (110) :41-48
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-881-fa.html
توکلی محمودرضا، خزاعی طاهره، تولیت مریم، قربانی سمیرا. کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان و مربیان دانشکده‌های پیراپزشکی و پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1393; 21 (110) :41-48

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-881-fa.html


مربی گروه اطاق عمل و هوشبری مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (2578 مشاهده)
مقدمه و هدف: شناخت عوامل ‌مؤثر بر کیفیت ‌و کمیت آموزش ‌بالینی در رفع مشکلات‌ آموزش بالینی مفید ‌است و سالم‌بودن عناصر تشکیل‌دهنده آن باعث بالا‌رفتن کیفیت ‌آموزش می‌شود. این پژوهش با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان و مربیان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخصوص کیفیت آموزش بالینی انجام‌شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی روی تمامی دانشجویان سال آخر دانشکده‌های پیراپزشکی و پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1391-1390 انجام‌شد، ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نا‌مه‌ای در پنج حیطه اهداف و برنامه‌های آموزشی، عملکرد مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی بود. داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار آماری 5/11 SPSSبا استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی، تجزیه‌وتحلیل‌شدند. نتایج: 93 دانشجو و 22 مربی در این مطالعه شرکت‌کردند. میانگین نمره دیدگاه دانشجویان در پنج حیطه مورد بررسی برحسب رشته تحصیلی اختلافی معنی‌دار داشت. میانگین نمره دیدگاه مربیان در حیطه‌های برخورد با دانشجو و محیط آموزش براساس سابقه کار آموزشی و بالینی اختلافی معنی‌دار داشت (p<0.05). مقایسه میانگین نمره دیدگاه دانشجویان و مربیان در حیطه‌های عملکرد مربی و برخورد با دانشجو از نظر آماری، تفاوتی معنی‌دار داشت (p<0.05). نتیجه‌گیری: آموزش ‌بالینی بسیار پیچیده بوده و ابعاد متعددی را شامل می‌شود. دیدگاه دانشجویان و مربیان در رشته‌های مختلف درخصوص حیطه‌های مؤثر بر آموزش بالینی متفاوت است. با ارزیابی‌های مکرر عرصه‌های بالینی و مقایسه با وضعیت موجود می‌بایست نقاط قوت و ضعف شناسایی‌شود.
متن کامل [PDF 626 kb]   (598 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی ورزش

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb