دوره 20، شماره 106 - ( 6-1392 )                   جلد 20 شماره 106 صفحات 55-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimy M, Niknami S, Heidarnia A R, Hajizadeh I. The effect of an educational program based on Kemp model on smoking refusal ability in the male adolescents. daneshvarmed. 2013; 20 (106) :55-62
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-766-fa.html
کریمی محمود، نیکنامی شمس‌الدین، حیدرنیا علی‌رضا، حاجی‌زاده ابراهیم. تأثیر برنامه آموزشی مدون براساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1392; 20 (106) :55-62

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-766-fa.html


دانشيار گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (6764 مشاهده)
 

مقدمه و هدف: شرکت‌های چندملیتی دخانیات به­منظور افزایش مصرف دخانیات در دنیا، روی نوجوانان هدف‌گذاری­کرده‌اند و مصرف دخانیات به­وسیله نوجوانان به­عنوان یک مشکل بهداشت عمومی در همه نقاط دنیا مطرح است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مدون براساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر شهرستان زرندیه انجام­شده­است.

 

 

 

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه­تجربی، 150 نوجوان پسر به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب و به­صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم­شدند (75 نفر در هر گروه). ابزار گردآوری اطلاعات پرسش­نامهای محقق­ساخته بود که روایی و پایایی آن را متخصصان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأییدکرده­بودند. پس از جمع‌آوری اطلاعات، برنامه آموزشی براساس الگوی کمپ طراحی و برای گروه آزمون انجام و بعد از گذشت شش ماه اطلاعات، دوباره گردآوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه­وتحلیل­شدند.

 

 

 

یافته‌ها: پیش از آموزش، میانگین نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهی، منافع و تهدید درک­شده، مهارت رد دخانیات و میزان مصرف دخانیات تفاوت معنی‌داری نداشتند؛ پس از آموزش، میانگین نمرات تمام متغیرهای بالا در گروه آزمون به­طور معنی‌دار افزایش و میزان مصرف سیگار نیز به­طور معنی‌دار (از 17 درصد پیش از آموزش به 8 درصد) پس از آموزش کاهش­یافت (001/0P<). 

 

 

 

نتیجه‌گیری: آموزش طراحی­شده براساس مدل کمپ در ارتقای مهارت رد دخانیات و کاهش مصرف دخانیات در نوجوانان مؤثر بود.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش، دخانیات، نوجوان
متن کامل [PDF 644 kb]   (795 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb