دوره 19، شماره 5 - ( دی ماه 1390 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 47-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmanian Z, Mirzaian B, Hassanzadeh R. Effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on social anxiety of female students. DMed. 2011; 19 (5) :47-56
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-446-fa.html
رحمانیان زاهده، میرزائیان بهرام، حسن زاده رمضان. اثر درمان شناختی- رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دختران دانش‌آموز. دانشور پزشکی: نشریه پژوهشی پایه و بالینی. 1390; 19 (5) :47-56

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-446-fa.html


، z7911529@yahoo.com
چکیده:   (13193 مشاهده)

  مقدمه و هدف: از ‌ آنجا ‌ که آثار اجتماعی، فردی و روانی اضطراب اجتماعی به کارکرد تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان صدمه ‌ می ‌ زند، در این پژوهش درصدد ‌ برآمدیم تا اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی را بر اضطراب اجتماعی دختران دانش ‌ آموز بررسی ‌ کنیم .

 

  مواد و روش‌ها: روش پژوهشی حاضر از نوع آزمایشی می‌باشد. پس از اجرای آزمون اضطراب اجتماعی، مصاحبه بالینی بر اساس DSM-IV-TR انجام شد و 18 دانش آموز (9 نفر برای هر گروه)، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (مداخله شناختی-رفتاری گروهی) و گروه گواه (بدون درمان) گماشته شدند. بعد از اتمام دوره 12 جلسه‌ای (هر جلسه دو ساعت) درمان در گروه آزمایش، مجدداً آزمون اضطراب اجتماعی به عنوان پس آزمون، در هر دو گروه اجرا شد .

  نتایج: آزمون‌ t نشان داد که با 99% اطمینان بین اضطراب اجتماعی در گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت و با 95% اطمینان شرکت کنندگان توانستند پیامدهای درمان را تا یک ماه پیگیری حفظ نمایند .

 

  نتیجه ‌ گیری: درمان شناختی – رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دختران دانش ‌ آموز کلاس پنجم دبستان مؤثر است .

 

متن کامل [PDF 194 kb]   (1764 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb