دوره 27، شماره 5 - ( دی ماه 1398 )                   جلد 27 شماره 5 صفحات 9-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi S, Shayegh S S, Hakimaneh S M R. Comparison of achievement of educational objectives in prosthodontics department of Shahed Dental School according to approved 2001 and 2013 curricula. DMed. 2019; 27 (5) :9-16
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-2151-fa.html
ابراهیمی صالح، شایق سید شجاع الدین، حکیمانه سید محمدرضا. مقایسه میزان دست‌یابی به اهداف آموزشی گروه آموزشی پروتز دانشکده دندانپزشکی شاهد در کوریکولوم‌های مصوب سال 1379 و 1391. دانشور پزشکی: نشریه پژوهشی پایه و بالینی. 1398; 27 (5) :9-16

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-2151-fa.html


چکیده:   (125 مشاهده)
مقدمه و هدف: فرآیند آموزش در صورتی مفید خواهد بود که اهداف مورد نظر برای آن، در حین اجرای دوره آموزشی یا پس از اتمام آن محقق گردد. در این مطالعه میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه پروتز دانشکده دندانپزشکی شاهد در دو کوریکولوم مورد بررسی قرارگرفته است.
 
مواد و روش­ها: روش مطالعه حاضر از نوع مقطعی (توصیفی-تحلیلی) و به صورت ارزشیابی آموزشی است که از الگوی CIPP(Context, Input, Process, Product) استفاده شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه شاهد است که تمامی واحدهای تئوری و عملی مربوطه خود را تا پایان سال 96-1395 (ورودی 1390) و 98-1397 (ورودی 1392) گذرانده باشند. ورودی 1390 مطابق با کوریکولوم مصوب سال 1379 و ورودی 1392 مطابق با کوریکولوم مصوب سال 91 (ک 91) تحصیل خود را گذرانده‌اند. برای دستیابی به داده­ها از روش همه شماری استفاده شده است. به هر دو گروه پرسشنامه داده شد که شامل شاخص‌های دیدن، شنیدن، انجام دادن و توانایی انجام دادن بود. روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و تأیید شد. داده­ها در برنامه SPSS 24 وارد شدند و توسط تست t و chi-square بررسی شدند.
 
نتایج: در کوریکولوم 1379 در بخش پروتز متحرک پارسیل، شاخص دیدن 61%، شنیدن 43% و انجام دادن 91% بوده است. در بخش پروتز متحرک کامل، شاخص دیدن 43%، شنیدن 46% و انجام دادن 83% بوده است. در بخش پروتز ثابت، شاخص دیدن 43%، شنیدن 53% و انجام دادن 69% بوده است. در کوریکولوم 1391 در بخش پروتز متحرک پارسیل، شاخص دیدن 67%، شنیدن 74% و انجام دادن 88% بوده است. در بخش پروتز متحرک کامل، شاخص دیدن 54%، شنیدن 70% و انجام دادن 71% بوده است. در بخش پروتز ثابت، شاخص دیدن 48%، شنیدن 68% و انجام دادن 62% بوده است.
 
نتیجه­ گیری: در کوریکولوم 1391 بیشتر بر روی شنیدن و دیدن دانشجویان متمرکز شده است. در صورتی که در کوریکولوم 1379 تمرکز بیشتر بر روی انجام دادن دانشجویان بوده است.
متن کامل [PDF 524 kb]   (8 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb