دوره 26، شماره 137 - ( 8-1397 )                   جلد 26 شماره 137 صفحات 19-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahabi Kaseb M R, Askari Tabar E S. The effect of selected visual and visual-motor exercise programs on visual perception components related to motion in children with amblyopia. Daneshvar Medicine. 2018; 26 (137) :19-30
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-2002-fa.html
کاسب محمدرضا شهابی، عسکری تبار انسیه سادات. اثر تمرینات بینایی و بینایی- حرکتی منتخب بر مؤلفه‌های ادراک بینایی وابسته به حرکت در کودکان دارای تنبلی چشم. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1397; 26 (137) :19-30

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-2002-fa.html


دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار. ایران
چکیده:   (139 مشاهده)
مقدمه و هدف: مطابق با "فرضیه‌ی حرکت"، مسئله‌ی مهم در رشد و تعدیل مؤلفه‌های ادراک بینایی، حرکات فعالانه و یا غیر فعالانه فرد نیست، بلکه توجه فرد به اشیاء و محرک‌های مهم در اطراف خود است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی "فرضیه حرکت" در ارتباط با مؤلفه‌های ادراک بینایی وابسته به حرکت در کودکان دارای تنبلی چشم بود.
 
مواد و روش‌ها: روش تحقیق در این پژوهش نیمه تجربی و در آن از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون استفاده شده است. نمونه‌های این پژوهش شامل 30 نفر از کودکان 5 تا 8 سال دارای تنبلی چشم بودند که به صورت تصادفی از میان تمام کودکان مبتلا به تنبلی چشم شهرستان سبزوار در سال 1394 انتخاب شدند. سپس آزمودنی‌ها بر اساس پیش‌آزمون‌ها، به صورت تصادفی در سه گروه مختلف قرار گرفتند. گروه آزمایشی یک (تمرینات بینایی) و گروه آزمایشی دو (تمرینات بینایی حرکتی) تمرینات خود را به مدت 4 هفته، 3 جلسه در هفته و به مدت 30 دقیقه در هر روز انجام دادند. گروه کنترل نیز در این مدت به فعالیت‌های رومزه خود مشغول بود. در پایان نیز کلیه آزمودنی‌ها در پس‌آزمون شرکت کردند.
 
نتایج: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD نشان داد که بین گروه‌های آزمایشی و کنترل در مؤلفه‌های ادراک عمق، تیزبینی پویا و تعقیب بینایی تفاوت معنی‌دار آماری وجود دارد، ولیکن تفاوتی بین گروه‌های آزمایشی یافت نشد.
 
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی با توجه به نتایج تحقیق حاضر می­توان نتیجه گرفت که تمرینات بینایی از قبل طراحی شده (فعالانه، غیر فعالانه) موجب بهبود مؤلفه‌های ادراک عمق، تیزبینی پویا و تعقیب بینایی می‌گردد.
متن کامل [PDF 659 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی ورزش

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb