دوره 18، شماره 90 - ( 10-1389 )                   جلد 18 شماره 90 صفحات 9-16 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshfeghi K, Fani I, Bakhshayeshi A, Fani A, Mohammad Beigi A. Comparison of effectiveness of two media and powerpoint methods with review article in increasing knowledge, attitude and practices of Arak physicians about breast cancer. daneshvarmed. 2011; 18 (90) :9-16
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-195-fa.html
مشفقی کامران، فانی ایمان، بخشایشی اعظم، فانی علی، محمد بیگی ابوالفضل. مقایسه میزان تأثیر دو روش آموزشی فیلم و مقاله مروری (پاورپوینت) در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان شهر اراک در خصوص سرطان پستان. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1389; 18 (90) :9-16

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-195-fa.html


دانشجوی دکتری اپيدميولوژی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (9780 مشاهده)

مقدمه و هدف: سرطان پستان، شایع­ترین سرطان در زنان محسوب می­شود و تشخیص زودرس آن در کاهش ابتلا و میرایی ناشی از آن، نقشی مهمی بازی­می­کند به­طوری­که تشخیص زودرس، میزان بقا را تا 95درصد افزایش­می­دهد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان تأثیر دو روش متفاوت آموزشی در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان شهر اراک، طراحی و اجراگردید.

 

مواد و روش­ها: طی مطالعه­ای نیمه­تجربی، پس از تقسیم تصادفی نمونه مورد مطالعه به دو گروه 64 نفره، دو روش مختلف آموزشی (فیلم و مقاله مروری) به­کارگرفته­شد تا میزان تغییرهای آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان ، در خصوص مهارت­های غربالگری سرطان پستان با هم مقایسه­شود. داده­های مورد نیاز با استفاده از یک پرسشنامه ساختاریافته جمع­آوری و پس از ورود به نرم­افزار با استفاده از آزمون­های استقلال دو گروه، t جفتی  و من ویتنی در سطح معنی­داری 5درصد تجزیه­وتحلیل شد.

 

نتایج: میانگین نمره کل آگاهی، نگرش و عملکرد و زیرمجموعه­های آنها قبل و بعد از مداخله با یکدیگر اختلاف آماری معنی­داری را نشان­داد به­طوری­که در هر سه حیطه، نمره کل آگاهی، نگرش و عملکرد افزایش­یافته­بود (05/0>P )؛ اما تغییرهای نمره آگاهی، نگرش و عملکرد و زیر­مجموعه­های آنها در دو گروه مورد مطالعه یکسان بود و تفاوت معنی­دار آماری نشان­نداد (05/0<P ).

 

نتیجه­گیری: گرچه بر اساس نتایج مطالعه حاضر، سطح دانش، نگرش و عملکرد در پزشکان اراک، در حد قابل قبولی است و برنامه­های آموزشی به هر شکلی می­تواند به افزایش دانش، درک بهتر و عملکردی مناسب­تر در جهت تشخیص و درمان بیماری منجرشود اما دوره­های بازآموزی و آموزش­های متوالی افزایش مهارت­ها و ارتقای دانش پزشکان ضروری است.

متن کامل [PDF 234 kb]   (1128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb