دوره 25، شماره 131 - ( 8-1396 )                   جلد 25 شماره 131 صفحات 31-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaedi G, Khalili M, Afshin-Majd S, Rahmati B, Karami M. Effectiveness of the computer-based cognitive training intervention on improvement of memory, attention and executive functions in veteran’s children studying at the University of Shahed. Daneshvar Medicine. 2017; 25 (131) :31-44
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1830-fa.html
قائدی غلامحسین، خلیلی محسن، افشین مجد سیامک، رحمتی بتول، کرمی منیژه. اثربخشی مداخله آموزشیِ شناختی کامپیوتری، در بهبود و ارتقاء حافظه،توجه و کارکردهای اجرایی در فرزندان جانبازان در حال تحصیل در دانشگاه شاهد. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1396; 25 (131) :31-44

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1830-fa.html


مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده:   (625 مشاهده)
مقدمه و هدف: کارکردهای اجرایی، توجه و حافظه، نقش مهمی در یادگیری، پیشرفت و موفقیت تحصیلی و شغلی ایفا می‌کنند. مطالعات نشان داده است، تمرینات شناختی کامپیوتری در ارتقاء کارکردهای اجرایی، توجه و حافظه مؤثر هستند.  هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مداخله آموزشی شناختی کامپیوتری بر حافظه، ابعاد توجه و کارکردهای اجرایی در فرزندانِ جانبازان در حال تحصیل در دانشگاه شاهد بود.
 
مواد و روش‌ها: طرح مطالعه حاضر از نوع طرح‌های نیمه آزمایشی، با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 22 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد به شیوه نمونه در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در پیش‌آزمون، آزمون‌های IVA، CORSI و AHA بر روی آزمودنی‌ها اجرا شد، سپس برنامه تمرین شناختی کامپیوتری (کاپیتان لاگ) برای گروه آزمایش اجرا شد. بعد از مداخله و در پس‌آزمون IVA، CORSI و AHA مجدداً انجام شدند.
 
نتایج: یافته‌های حاصل از مطالعه نشان‌دهنده تفاوت معنی‌دار در میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در گروه آزمایش بود. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد کاپیتان لاگ می‌تواند در بهبود حافظه و ابعاد کارکردهای اجرایی و توجه مؤثر باشد (01/0P<)، هرچند تحلیل مانکوا نشان داد این تمرین نمی‌تواند برای توجه تجزیه‌شده دیداری و شنیداری و کنترل اجرایی موثر باشد (05/0P>).
 
نتیجه‌گیری: یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد تمرینات شناختی کامپیوتری می‌توانند موجب بهبود و ارتقاء حافظه، کارکردهای اجرایی و ابعاد توجه گردند.
 
متن کامل [PDF 777 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb