دوره 17، شماره 84 - ( 10-1388 )                   جلد 17 شماره 84 صفحات 35-46 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pahlavansadegh A, bakhtiarnasrabadi H. Happiness program education of Fordyce and its effect on level of happiness in martyrs’ and veterans’ family. daneshvarmed. 2010; 17 (84) :35-46
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-18-fa.html
پهلوان صادق اعظم، بختیار نصرآبادی حسنعلی. آموزش برنامه شادی فوردایس و تأثیرآن بر افزایش شادمانی خانوادههای شاهد و ایثارگر . دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1388; 17 (84) :35-46

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-18-fa.html


کارشناس ارشد تحقيقات آموزشي دانشگاه پیام نور اصفهان
چکیده:   (18589 مشاهده)

  مقدمه و هدف : قدمت توجه به موضوع شادی به درازای تاریخ خلقت بشر است، زیرا آدمی‌همواره به دنبال رهایی از دردها و رنج‌ها و تغییر وضعیت خود از حال بد به حال خوب بوده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر شادمانی و تعیین اثربخشی آموزش برنامه شادی فوردایس در مورد خانواده های شهدا و ایثارگر صورت گرفت. برای محدود نمودن مسئله پژوهشی صرفا عوامل فردی، اجتماعی و خانواده مطالعه شد.

  مواد و روش‌ها : تحقیق پیرو طرح مداخله ای بود. برای دستیابی به اهداف پژوهش از بین خانواده های شاهد و ایثارگر شهرکرد تعداد 80 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه های استانداردشده شادی فوردایس و محقق ساخته عوامل مؤثر بر شادی به ترتیب با پایایی‌های حاصل از آلفای کرونباخ به میزان 81/0 و 87/0 و با میزان همبستگی 84/0 با پرسشنامه های هم سنخ و روایی موردنظر کارشناسان صورت گرفت. تحلیل داده ها با آزمونهای آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و «تی» نمونه های مستقل انجام شد.

  نتایج : عامل فردی با ضریب بتای 181/0 و سطح معناداری 05/0 و عامل خانواده با ضریب بتای 013/0- و سطح غیرمعنا دار 868/0 به ترتیب بیانگر نقش اثربخش و غیراثربخش این عوامل در تبیین واریانس نمره شادی می‌باشند. استفاده از آزمون تی نمونه های مستقل تفاوت معنا-دار آماری را بین نمره شادی دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد.

  نتیجه گیری : یافتهها نشان داد که عامل فردی از میان عوامل سه گانه می واند در تبیین واریانس متغیر ملاک نقش داشته باشد و آموزش برنامه شادی فوردایس بر افزایش میزان شادمانی خانواده های شهدا و ایثارگر مؤثر است.

متن کامل [PDF 277 kb]   (2750 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb