دوره 24، شماره 126 - ( 10-1395 )                   جلد 24 شماره 126 صفحات 63-70 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Patients’ satisfaction of emergency health care . daneshvarmed. 2017; 24 (126) :63-70
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1608-fa.html
اطهر معین ، کتایون میرزاخانی . بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات بهداشتی‌درمانی بخش اورژانس. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1395; 24 (126) :63-70

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1608-fa.html


دانشیار پوست، گروه اخلاق پزشکی، بیمارستان شهید مصطفی خمینی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه شاهد
چکیده:   (742 مشاهده)

مقدمه و هدف: رضایتمندی بیماران از نحوۀ ارائۀ خدمات درمانی در بخش اورژانس، به‌عنوان خط اول سرویس‌های خدمات بیمارستانی، باتوجه‌به شرایط حاد بیمار و نجات جان وی و شرایط روحی اطرافیان باید در اولویت قرار داشته باشد. مطالعات اندکی در زمینۀ عوامل مرتبط با رضایتمندی از خدمات اورژانس در داخل کشور انجام شده است. مطالعۀ حاضر، با هدف بررسی رضایتمندی مراجعین از نحوۀ ارائۀ خدمات در یکی از بخش‌های اورژانس (بیمارستان شهید مصطفی خمینی) انجام شد.

مواد و روش‌ها: در مطالعۀ توصیفی‌مقطعی حاضر، رضایتمندی 400 بیمار از نحوۀ ارائۀ خدمات اورژانس در بیمارستان شهید مصطفی خمینی در سال 1391 مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به‌وسیلۀ پرسش‌نامه‌ای که سطح رضایت بیماران مراجعه‌کننده را درمورد خدمات بهداشتی‌درمانی ارزیابی می‌کرد، جمع‌آوری شد. پاسخ‌ها در مقیاس لیکرت (عالی، بسیار خوب، خوب، متوسط و بد) طراحی گردید.

نتایج: در این مطالعه، میزان رضایت بیماران از پزشکان، پرستاران، ارائۀ خدمات پرستاری، نحوۀ رفتار و برخورد کادر پرستاری، برخورد دلسوزانۀ کادر پرستاری، برخورد دلسوزانۀ کادر پزشکی، رعایت موازین شرعی، عدم حضور غیرضروری کارکنان مرد بر بالین زن و برعکس و پوشاندن نواحی غیرضروری بدن هنگام معاینه در 100درصد بیماران، متوسط رو به بالا گزارش شد و هیچ‌یک از بیماران رضایت خود را در این موارد بد گزارش ننموده بودند. میزان هزینۀ دریافتی، وسایل رفاهی و امکانات موجود، نحوۀ رفتار و برخورد کارکنان پذیرش، کادر آزمایشگاه، کادر رادیولوژی و دسترسی به امور پاراکلینیکی، کمترین میزان رضایتمندی بیماران را در میان بخش‌های مختلف خدمات اورژانس به خود اختصاص داد.

نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعۀ حاضر، بیانگر رضایت مطلوب (3/91درصد) دریافت‌کنندگان خدمات اورژانس بود. اگرچه بیشترین میزان رضایت بیماران به کادر درمانی بازمی‌گشت، با این وجود، نقطه‌نظرات بیماران دررابطه‌با هزینه‌های دریافتی، تسهیلات بخش اورژانس نظیر امکانات رفاهی و امور پاراکلینیکی، کمترین میزان رضایتمندی را نشان داد که به‌نظر می‌رسد بهبود وضعیت بیمه‌های درمانی، فعال‌کردن مددکاری بیمارستان، تجهیز امکانات رفاهی و تأمین نیروی انسانی متعهد و مجرب، نقاطی است که همچنان بیشترین میزان توجه مدیران و برنامه‌ریزان مرکز اورژانس را می‌طلبد.

متن کامل [PDF 600 kb]   (237 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb