دوره 23، شماره 123 - ( 4-1395 )                   جلد 23 شماره 123 صفحات 51-60 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Nursing Students’ Perspective And Experiences Of Patients’ Interest In Receiving Care By Trainees. daneshvarmed. 2016; 23 (123) :51-60
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1480-fa.html
ثناگو اکرم، کلانتری سهیلا، طاهری ترانه، جویباری لیلا. بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان پرستاری در خصوص تمایل بیماران بستری به دریافت مراقبت توسط کارآموزان: اخلاق در آموزش . دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1395; 23 (123) :51-60

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1480-fa.html


دکترای پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری بهداشت جامعه و روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان
چکیده:   (510 مشاهده)

مقدمه و هدف: مطابق منشور حقوق بیمار نمی‌توان به صرف آموزشی‌بودن بیمارستان، روند آموزش یا پژوهش را به بیمار تحمیل کرد. اما برخی شواهد نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، مراقبت از بیمار توسط دانشجویان بدون رضایت و تمایل بیماران صورت می‌گیرد که این امر یک چالش اساسی در آموزش پزشکی و اخلاق در آموزش بالینی می‌باشد. هدف از این مطالعه، تبیین دیدگاه و تجربیات دانشجویان علوم‌پزشکی در خصوص رغبت بیماران به انجام مراقبت توسط کارآموزان در مراکز آموزشی‌درمانی بوده است.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه کیفی با 21 نفر از دانشجویان پرستاری بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار به‌عمل آمد. ملاک اتمام نمونه‌گیری اشباع داده‌ها بوده است. سؤالات درمورد تجربۀ دانشجویان از چگونگی رغبت بیمار به انجام مراقبت توسط دانشجو بوده است. مصاحبه‌ها ضبط، خط به خط دست‌نویس و مطابق روش آنالیز «تحلیل محتوای مرسوم» کدگذاری، طبقه‌بندی و تشکیل مفهوم شد.

نتایج: از تحلیل داده‌ها یک مضمون اصلی «بی‌اعتمادی» و مضامین فرعی «عدم رعایت حقوق بیمار»، «عدم ایجاد ارتباط مؤثر انسانی با بیمار»، «لزوم آموزش اخلاق در عملکرد بالینی» و «نداشتن صلاحیت و مهارت بالینی» استخراج شد. مشارکت‌کنندگان در تجربیات مراقبتی خود سعی در جلب اعتماد بیمار داشتند و ازطرفی بیماران با نگرانی و بی‌اعتمادی سعی در اجتناب از مراقبت‌شدن توسط کارآموزان داشتند.

نتیجه‌گیری:  نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد دانشجویان پرستاری در کارورزی با چالش اخلاقی جلب رضایت بیماران برای مراقبت‌شدن توسط کارآموزان مواجه‌اند. به‌نظر می‌رسد آموزش علمی، آموزش مهارت‌های بالینی به‌منظور رسیدن به صلاحیت حرفه‌ای نسبی و همچنین دریافت آموزش‌های اخلاقی به دانشجویان پرستاری برای برخورداری از عملکرد بهتر در بالین کمک نماید.

متن کامل [PDF 572 kb]   (255 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb