دوره 16، شماره 76 - ( 6-1387 )                   جلد 16 شماره 76 صفحات 35-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shairi M, atrifard M, shojaei P, taghizad varjouy M. Psychological State Comparison of Female Students of High Schools and Female Students of Universities during Menstrual Times. daneshvarmed. 2008; 16 (76) :35-44
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-133-fa.html
شعیری دکتر محمدرضا، عطری‌فرد مهدیه، شجاعی پروین، تقی‌زادورجوی مرضیه. مقایسه وضعیت روان‌شناختی دانش‌آموزان و دانشجویان دختر در دوران قاعدگی. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1387; 16 (76) :35-44

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-133-fa.html


استاديار گروه روان‌شناسي باليني
چکیده:   (12941 مشاهده)

  مقدمه و هدف: تجربه فرایندهای روان‌شناختی، هیجانی و جسمانی مرتبط با قاعدگی، استرس‌زا بودن این نشانه‌ها و گاه مداخله آن‌ها با زندگی روزمره فرد، اهمیت توجه به قاعدگی را مورد تأکید قرار می‌دهد.

  روش کار: پژوهش حاضر پیرو طرح علّی- مقایسه‌ای است، به گونه‌ای که دو گروه از آزمودنی‌های دانش‌آموز و دانشجو در دوره قاعدگی و غیرقاعدگی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه 50 دانش‌آموز دختر از یکی از مدارس مناطق مرکزی تهران و 100 دانشجوی دختر نیز از یکی از دانشگاه‌های تهران با روش نمونه‌گیری داوطلبانه برگزیده شدند. آزمودنی‌های تحقیق 2 بار مورد آزمایش قرار گرفتند: بار اول در فاصله هفته قبل از قاعدگی تا یکی دو روز اول قاعدگی (روز‌هایی که آن‌ها به‏‏عنوان روز‌های ملال اعلام کرده بودند)، بار دوم در فاصله 10 تا 15 روز بعد از آخرین روز قاعدگی. در هر دوبار، آزمودنی‌ها به «نسخه تجدیدنظر شده چک‌لیست نشانگان 90 سؤالی» ( SCL-90-R ) در روزهای مورد نظر پاسخ دادند. این ابزار برای ارزیابی آسیب‌های روان‌شناختی در 9 بعد ساخته شده‏است. آیتم‌های این پرسشنامه با شدت نشانه‌های روان‌شناختی طی هفته گذشته مرتبط است. هرکدام از آیتم‌ها در یک مقیاس لیکرتی 5 درجه‌ای (4-0)، در دامنه‌ای از «هرگز» تا «همیشه» ارزیابی می‌شود. داده‌های به‌دست‏‏آمده به وسیله برنامه نرم‌افزاری SPSS و بر اساس آزمون «تی( t ) وابسته» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: یافته‌ها بیانگر آن است که در دختران دانش‌آموز، تفاوت معنادار (05/0> p ) در ابعاد شکایات جسمانی، وسواس، افسردگی و اضطراب در هنگام قاعدگی و غیردوران قاعدگی و در دختران دانشجو تفاوت معنادار فقط در بعد شکایات جسمانی مشاهده شد.

  بحث: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که دختران دانشجو نسبت به دختران دانش‌آموز ممکن است فرصت بیش‌تری برای سازش با نشانه‌های پیش از قاعدگی داشته‌اند.

متن کامل [PDF 346 kb]   (953 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb