دوره 22، شماره 115 - ( 12-1393 )                   جلد 22 شماره 115 صفحات 65-72 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assessment of learning and memory in intrahippocampal kainate epileptic rats following berberine administration. daneshvarmed. 2015; 22 (115) :65-72
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1126-fa.html
نارنجکار جمشید، روغنی مهرداد، ساعدی سعیده. ارزیابی یادگیری و حافظه موش صحرایی صرعی‌شده توسط تزریق داخل‌هیپوکمپی اسید کاینیک پس از دریافت بربرین. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1393; 22 (115) :65-72

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-1126-fa.html


دانشيار گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد، تهران
چکیده:   (2685 مشاهده)
مقدمه و هدف: صرع، دومین بیماری شایع سیستم عصبی مرکزی است. ازآنجا‌که شیوع مشکلات حافظه در بیماران صرعی، زیاد است، هدف بررسی حاضر، ارزیابی اثر بربرین بر اختلال یادگیری و حافظه در موش‌های صحرایی صرعی‌شده بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه از 32 موش نر با وزن 190 تا 240 گرم استفاده‌شد که به چهار گروه «شم (Sham) یا کنترل با جراحی کاذب، شم دریافت‌کننده‌ بربرین، صرعی و صرعی دریافت‌کننده‌ بربرین» تقسیم‌شدند. بربرین به میزان 25 میلی‌گرم برکیلوگرم به‌طور روزانه و به‌صورت داخل‌صفاقی و از یک هفته پیش از جراحی به حیوان‌ها تا 1 ساعت پیش از جراحی تزریق‌شد. برای صرعی‌کردن حیوان‌ها از اسید کاینیک حل‌شده در نرمال سالین به میزان 1 میکروگرم به‌ازای هر موش استفاده‌شد. موش‌ها در پایان هفته پنجم برای بررسی حافظه و یادگیری، تحت آزمون رفتار احتراز غیرفعال در دستگاه شاتل باکس و آزمون مازY قرار‌گرفتند. نتایج: تأخیر اولیه در میان گروه‌ها، تفاوتی معنی‌دار نداشت. تأخیر در حین عبور در گروه صرعی‌شده درحدی معنی‌دار، از گروه شم، کمتر بود (p<0.05) و در گروه صرعی تحت تیمار با بربرین، این مؤلفه (پارامتر) درحد معنی‌دار، بیشتر از گروه صرعی بود (p<0.05). درزمینه رفتار تناوبی در گروه صرعی‌شده، کاهش معنی‌دار تناوب مشاهده‌شد (p<0.05) و در گروه پیش‌تیمار با بربرین، این مؤلفه بهبودنیافت؛ به‌علاوه در گروه صرعی پیش‌تیمار با بربرین، کاهش شدت تشنج مشاهده‌شد (p<0.05). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان‌دادند، تجویز بربرین در صرع لب گیجگاهی، سبب بهبود حافظه و یادگیری در آزمون رفتار اجتنابی غیرفعال می‌شود اما موجب بهبود حافظه فضایی نمی‌شود و همچنین، بربرین، اثر ضدتشنج هم دارد.
واژه‌های کلیدی: بربرین، حافظه، یادگیری، صرع
متن کامل [PDF 595 kb]   (552 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فارماکوگنوزی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb