دوره 16، شماره 77 - ( 8-1387 )                   جلد 16 شماره 77 صفحات 15-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

davati A, jafari F. View Point of Students about Population and Family Planning Course in Tehran Universities. daneshvarmed. 2008; 16 (77) :15-22
URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-101-fa.html
دواتی دکتر علی، جعفری دکتر فرهاد. بررسی نظر دانشجویان دانشگاه‌های تهران در مورد درس جمعیت‌شناسی و تنظیم خانواده. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور پزشکی. 1387; 16 (77) :15-22

URL: http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article-1-101-fa.html


استاديار گروه پزشكي اجتماعي
چکیده:   (7245 مشاهده)

  مقدمه: ایران در حال حاضر هجدهمین کشور پر جمعیت جهان است. میزان باروری کلی در ایران با از سرگیری فعالیت‌های مرتبط با کنترل موالید و عوامل تأثیرگذار دیگر به حدود 2 فرزند رسیده‏‏است. از این عوامل تأثیرگذارمی‌توان به قانون تنظیم خانواده اشاره کرد که در ماده دوم آن، واحدی درسی به نام جمعیت‌شناسی و تنظیم خانواده ایجاد گردید، هدف از این مطالعه، بررسی نظر دانشجویان در خصوص این واحد درسی است تا در برنامه‌ریزی‌های آموزشی از نتایج آن استفاده گردد.

  روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی ( Cross Sectional ) بود که در دانشگاه‌های شاهد، تهران، شهید بهشتی و آزاد اسلامی تهران صورت پذیرفت. ملاک ورود به مطالعه، گذراندن این واحد درسی و تمایل شرکت در مطالعه بود که طی آن 1000 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های فوق مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن طی یک مطالعه مقدماتی و با نظر افراد صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفته بود. داده‌ها با کمک نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون‌های کای دو، من‏‏ویتنی و سایر آزمون‌های مرتبط مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

  نتایج: میانگین سنی دانشجویان 32/23 سال با انحراف معیار 45/2 بود. 4/64 درصد دانشجویان، زن و مابقی مرد بودند. مبحث درسی تنظیم خانواده در 70 درصد موارد برای دانشجویان ارائه می‏‏گردید که بیش از نیمی از دانشجویان از تعداد واحد‌های این درس رضایت داشتند. 3/85 درصد افراد معتقد به لزوم ارائه این درس بودند. از دید دانشجویان، بهترین زمان ارائه این درس سال آخر تحصیل بود. در تحلیل صورت پذیرفته بین جنسیت با زمان و لزوم ارائه این واحد درسی، ارتباط معنا‌داری وجود داشت(05/0 p <).

  بحث و نتیجه‌گیری: دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از محل‌های آموزش مطالب مرتبط با تنظیم خانواده انتخاب گردیدند که اکثر دانشجویان با این انتخاب موافق بودند. امروزه مشکل مرجع ارائه این درس برطرف گردیده، ولی به نظر می‌رسد بعضی مباحث ضروری در این درس مطرح نمی‌گردد. همچنین اگر ارائه این واحد به سال‌های پایان تحصیل موکول شود با بهرمندی بیش‌تری همراه خواهد بود. امید است با توجه به نبود مطالعات مشابه در این زمینه، این مطالعه بتواند پیشنهادهایی به نویسندگان کتاب و برنامه‏‏ریزان درسی ارائه کند و به‌عنوان فرضیاتی برای انجام مطالعات دیگر مطرح گردد.

متن کامل [PDF 236 kb]   (839 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشور پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Daneshvar

Designed & Developed by : Yektaweb