دانشگاه شاهددانشور پزشکی2716-972326420200926The effectiveness of emotional diet intervention on parent-child interaction and parental stress in mothers of young children with autistic-like behaviors and exposure to digital nanningاثربخشی مداخله جیره عاطفی بر رابطه والد-کودک و استرس والدینی مادران خردسالان با علائم شبه اُتیسم در معرض دایهگری دیجیتالی1101845FAسعیدصادقیگروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایرانحمیدرضاپوراعتمادگروه روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایرانرضاخسروآبادیگروه مدلسازی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایرانجلیلفتح آبادیگروه روانشناسی تربیتی و تحولی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایرانصدیقهنیکبختگروه نورولوژی اطفال، مرکز طبی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانJournal Article20200926Background and Objective: In recent years, excessive use of digital devices had dramatically increased in young people and this extreme exposure has inappropriate physical, cognitive, emotional, social and psychological consequences, such as the disruption in the parent-child interaction. The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotional diet intervention on enriching parent-child interactions and reducing parental stress in mothers of young children excessively exposed to digital devices.
Materials and Methods: The design of this research was quasi-experimental with pre-post and follow-up test without control groups. In this study, 12 young children exposed to digital devices, which referred to the Ava autism center were selected as the sample group and participate in emotional diet intervention for 2 months. To assess the effectiveness of the intervention, a short form of parent-child interaction scale (1994) and a short form of parental stress scale (1990) were used. Data were analyzed using SPSS25.
Results: Repeated measures ANOVA results showed that participating in emotional diet intervention decreases children exposure to digital devices, increases closeness and reduces the conflicts in parent-child interactions, reduces parental stress and distress, and parent-child dysfunctional interaction. The effect size of the intervention for digital devices exposure was large and for components of parental stress and the parent-child proximity-conflict was medium. Also, the efficacy was permanent after two months of completion of the intervention.
Conclusion: According to our results, training parents to the emotional enrichment of their interaction with the child who exposed to Digital Nanning was associated with reduced exposure to digital devices, improvement in parent-child interaction and reducing parental stress. Therefore, this method can be used to enrich the lifestyle of young children who were excessively exposed to digital devices.
مقدمه و هدف: در سالهای اخیر استفاده افراطی از وسایل دیجیتال در خردسالان افزایش چشمگیری داشته است و این استفاده افراطی پیامدهای نامناسب جسمانی، شناختی، هیجانی، اجتماعی و روانی از جمله تضعیف رابطه والد-کودک را به دنبال داشته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله جیره عاطفی بر غنیسازی رابطه والد-کودک و کاهش استرس والدینی در مادران خردسالان در معرض دایهگری دیجیتالی انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهش شبه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری بدون گروه کنترل بود. 12 نفر از خردسالان در معرض دایه گری دیجیتالی با علائم اًتیسم که به مرکز اًتیسم آوا مراجعه کردند بهصورت در دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به مدت 2 ماه مداخله جیره عاطفی دریافت کردند. برای ارزیابی اثربخشی مداخله از فرم کوتاه مقیاس رابطه والد-کودک (1994) و فرم کوتاه مقیاس استرس والدینی (1990) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS25 استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که شرکت در مداخله جیره عاطفی سبب کاهش میزان مواجهه خردسالان با وسایل دیجیتال، افزایش نزدیکی و کاهش تعارض در رابطه بین والد-کودک، کاهش استرس و آشفتگی والدین و نیز بهبود تعاملات ناکارآمد بین والدین و کودک شده است. اندازه اثر مداخله بر کاهش میزان استفاده از وسایل دیجیتال بزرگ و بر مؤلفههای استرس والدینی و نزدیکی-تعارض رابطه بین والد-کودک متوسط بود و اثربخشی پس از گذشت دو ماه از اتمام مداخله پایدار بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، آموزش به والدین برای غنیسازی عاطفی رابطه با کودک در معرض دایه گری دیجیتالی با کاهش میزان مواجهه با وسایل دیجیتال، بهبود رابطه والد-کودک و کاهش استرس والدینی همراه بود؛ بنابراین از این روش میتوان برای غنیسازی زندگی خردسالانی که در معرض دایهگری دیجیتالی بودهاند، استفاده کرد.دانشگاه شاهددانشور پزشکی2716-972326420200926Effect of health education based on Iranian Traditional Medicine (Hefz-Alsehe) on treatment costs of the Iranian Health Insurance Organizationبررسی اثرات آموزش تدابیر حفظ سلامت بر پایه طب ایرانی (حفظ الصحه) بر هزینههای درمان بیمهشدگان سازمان بیمه سلامت ایران11181846FAمحمد باقرهداوندگروه طب سنتی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه شاهد ، ایرانسعیداسماعیلی صابرگروه طب سنتی ، دانشکده پزشکی شاهد، دانشگاه شاهد، تهران ، ایرانعلیمنتظری مقدممرکز تحقیقات سنجش سلامت ، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی ، تهران ، ایرانفرهادجعفریگروه پزشکی اجتماعی ، دانشکده پزشکی شاهد، دانشگاه شاهد، تهران ، ایرانمحمدغلامی فشارکیگروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمصطفیعابدیگروه طب سنتی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه شاهد ، ایرانJournal Article20200926Background and Objective: Lifestyle changes have reduced the physical and mental health of humans and increased burden and cost of treatment and subsequently created a problem for governments to provide treatment for their citizens. Therefore, we conducted this experimental study for examining the effect of hygiene education on the treatment costs for health insured patients with high cost (50 to 70 percentile).
Materials and Methods: This empirical study was conducted on two groups with the aim of examining hygiene education on health care insurance costs in Tehran, Iran in 2017. In this study, the intervention group received face-to-face and virtual hygiene education according to traditional Iranian medicine based on the health belief model. The control group did not receive any special training during the study period.
Results: This study was conducted on 101 health insurers, including 50 men and 51 women in intervention and control groups. The two groups were similar in terms of demographic characteristics. The results showed significantly lower laboratory (-26.72%, -2.38%, P <0.001), drug (-23.64%, 3.88%, P <0.001), radiology (-27.92%, -5.02%, P < 0.001), visit (-30.52%, -16.16%, P <0.001) and total costs (-36.52%, -1.16%, P <0.001) for intervention group as compared with control group.
Conclusion: Results of the current study show that health education could be recommended as a proper way to control the cost of treatment.مقدمه و هدف: تغیر سبک زندگی انسانها باعث کاهش سلامت جسم و روان آنها و به تناسب آن افزایش بار مراجعات و هزینههای سنگین درمان و ایجاد مشکل برای دولتها برای تأمین هزینههای درمان شهروندان خود شده است.
لذا این مطالعه با هدف بررسی آموزش حفظ الصحه بر هزینههای درمان بیمهشدگان بیمه سلامت که هزینه بالا (صدک ۵۰ تا ۷۰) داشتند، انجام پذیرفته است.
مواد و روشها: این مطالعه تجربی دو گروهی با هدف بررسی آموزش حفظ الصحه بر هزینههای درمان بیمهشدگان بیمه سلامت در شهر تهران (ایران) طی سال ۱۳۹۶ انجام پذیرفته است. در این مطالعه گروه مداخله بصورت حضوری و مجازی مورد آموزش حفظ الصحه بر پایه طب سنتی ایرانی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی قرار گرفتند. گروه کنترل نیز آموزش خاصی را طی زمان مطالعه دریافت ننمودند.
نتایج: این مطالعه بر روی ۱۰۱ نفر از بیمهشدگان سازمان بیمه سلامت (۵۰ نفر مرد و ۵۱ زن) در دو گروه ۵۰ و ۵۱ نفری انجام گردید. دو گروه از نظر ویژگیهای دموگرافیک با یکدیگر یکسان بودند. نتایج نشان داد که گروه مداخله در هزینههای آزمایشگاه (72/26-%،38/2-% 001/0 P<)، رادیولوژی (92/27-%.02/5-% 001/0 P<)، داروخانه (64/23-%. 88/3% 001/0 P<)، ویزیت (52/30-%.16/16-% 001/0 P<) و همچنین هزینه کل (52/36-%. 16/1-% 001/0 P<) نسبت به گروه کنترل دارای کاهش معنیدار بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان آموزش حفظ الصحه را به عنوان راهکار مناسب در کنترل هزینههای درمان توصیه نمود.دانشگاه شاهددانشور پزشکی2716-972326420200926The effect of selected visual and visual-motor exercise programs on visual perception components related to motion in children with amblyopiaاثر تمرینات بینایی و بینایی- حرکتی منتخب بر مؤلفههای ادراک بینایی وابسته به حرکت در کودکان دارای تنبلی چشم19301847FAمحمدرضا شهابیکاسبدانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار. ایرانانسیه ساداتعسکری تباردانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار. ایرانJournal Article20200926Background and Objective: The measure of motion playing a role in the growth of visual perception components and particularly visual perception depending on the motion components has not been known. The aim of this present study was to investigate the effect of visual and visual-motor training programs related to the motion of the components of visual perception in children with lazy eye.
Materials and Methods: For this purpose, 30 amblyopic children who were identified through the Department of Social Welfare were selected as sample. Thereafter, based on the pre-test scores in the component of the visual perception dependent on motion, the participants were divided into three equal groups and randomly assigned to three experimental groups, first (orthotics), second (visual-motor exercises), and third (control). Triables in the experimental groups perform exercise for three weeks, four days a week, 30 minutes per session. Afterwards, triables of each three groups under the same conditions participated in the post-test.
Results: The results of analysis of variance (ANOVA) and LSD post hoc test showed that a significant statistical difference between the experimental and control groups exists in components of depth perception, dynamic visual acuity and chase of vision. But, there was no difference between experimental groups.
Conclusion: In general, according to results of the present study, it can be concluded that the pre-designed visual exercises (active, passive) improved components of depth perception, dynamic visual acuity and chase of vision.مقدمه و هدف: مطابق با "فرضیهی حرکت"، مسئلهی مهم در رشد و تعدیل مؤلفههای ادراک بینایی، حرکات فعالانه و یا غیر فعالانه فرد نیست، بلکه توجه فرد به اشیاء و محرکهای مهم در اطراف خود است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی "فرضیه حرکت" در ارتباط با مؤلفههای ادراک بینایی وابسته به حرکت در کودکان دارای تنبلی چشم بود.
مواد و روشها: روش تحقیق در این پژوهش نیمه تجربی و در آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون استفاده شده است. نمونههای این پژوهش شامل 30 نفر از کودکان 5 تا 8 سال دارای تنبلی چشم بودند که به صورت تصادفی از میان تمام کودکان مبتلا به تنبلی چشم شهرستان سبزوار در سال 1394 انتخاب شدند. سپس آزمودنیها بر اساس پیشآزمونها، به صورت تصادفی در سه گروه مختلف قرار گرفتند. گروه آزمایشی یک (تمرینات بینایی) و گروه آزمایشی دو (تمرینات بینایی – حرکتی) تمرینات خود را به مدت 4 هفته، 3 جلسه در هفته و به مدت 30 دقیقه در هر روز انجام دادند. گروه کنترل نیز در این مدت به فعالیتهای رومزه خود مشغول بود. در پایان نیز کلیه آزمودنیها در پسآزمون شرکت کردند.
نتایج: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل در مؤلفههای ادراک عمق، تیزبینی پویا و تعقیب بینایی تفاوت معنیدار آماری وجود دارد، ولیکن تفاوتی بین گروههای آزمایشی یافت نشد.
نتیجهگیری: بهطورکلی با توجه به نتایج تحقیق حاضر میتوان نتیجه گرفت که تمرینات بینایی از قبل طراحی شده (فعالانه، غیر فعالانه) موجب بهبود مؤلفههای ادراک عمق، تیزبینی پویا و تعقیب بینایی میگردد.دانشگاه شاهددانشور پزشکی2716-972326420200926Investigating the relationship between exclusive breast-feeding and health literacy in primiparous womenبررسی ارتباط شیردهی انحصاری و سواد سلامت در زنان نخست زا31361848FAفاطمهحسینیگروه آمار زیستی، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرسعلیاکبرراسخیگروه آمار زیستی، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرسمینورلمیعیانگروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200926Background and Objective: The World Health Organization (WHO) has approved exclusive breast-feeding during the first six months of childhood. The aim of this study was to determine the relationship between exclusive breast-feeding, health literacy and other affective factors in primiparous women using logistic regression model.
Materials and Methods: This study was an analytic study. The population of this study consisted of primiparous women on reproductive age visiting health centers in Tehran, with a child aged two years to five. Data were collected by questionnaire and interview with mothers and analyzed using logistic regression model.
Results: Exclusive breast-feeding was reported in 50.5% of mothers. There was a statistically significant relationship between exclusive breastfeeding and variables health literacy level in adequate level (p<0.001) and not much enough level (p<0.05), mother’s age (p<0.001), the first time of lactation in level of greater than one hour and a level after one hour (p<0.001), the delivery method (p <0.05), and job (p <0.05). The adequacy of the model was confirmed by the Hosmer-Lemeshow test.
Conclusion: The level of health literacy and the variables of the first time lactation, maternal age, delivery method and occupation were affected by exclusive breast-feeding. Therefore, considering the above factors, especially increasing the level of mothers' health literacy through the organization of workshops can be effective.
مقدمه و هدف: سازمان بهداشت جهانی تغذیه انحصاری با شیر مادر را در طی شش ماه اول زندگی کودک مورد تائید قرار داده است. هدف مطالعه حاضر تعیین ارتباط شیردهی انحصاری با سواد سلامت و عوامل مؤثر دیگر در زنان نخست زا است.
مواد و روش ها: این بررسی یک مطالعه تحلیلی است. جامعه مورد پژوهش شامل زنان نخستزا واقع در سنین باروری مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران است که دارای کودک با سن دو سال تمام تا پنج سال بودند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه و مصاحبه با مادران جمعآوریشده و با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک تحلیل شد.
نتایج: شیردهی انحصاری در 5/50 درصد از مادران گزارش گردید. از نظر آماری رابطه بین شیردهی انحصاری و متغیرهای سطح سواد سلامت در سطح کافی(001/0>P < /span>)، سن مادر (001/0>P < /span>)، اولین زمان شیردهی برای سطح بیشتر از یک ساعت و سطح بعد از یک ساعت (001/0>P < /span>)، روش زایمان (05/0 >P < /span>) و شغل (05/0>P < /span>) معنیدار شد. مناسب بودن مدل با آزمون هاسمر-لمشو تائید شد.
نتیجهگیری: سطح سواد سلامت و متغیرهای زمان اولین شیردهی، سن مادر، روش زایمان و شغل بر شیردهی انحصاری تأثیرگذار بودند لذا با توجه به عوامل فوق به ویژه افزایش سطح سواد سلامت مادران از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی میتواند مؤثر باشد.دانشگاه شاهددانشور پزشکی2716-972326420200926The effectiveness of increasing the self-efficacy of childbirth through reality therapy on the choice of vaginal delivery in pregnant womenاثربخشی افزایش خودکارآمدی زایمان به شیوه واقعیت درمانی بر انتخاب روش زایمان واژینال در زنان باردار37441849FAماندانامحمودجانلوگروه روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرجسهیلانظرپورگروه مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایرانحسناحدیگروه روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایرانآدیسکراسکیانگروه روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرجJournal Article20200926Background and Objective: One of the important factors in choosing vaginal delivery in pregnant women is self-efficacy of childbirth. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of increasing the self-efficacy of childbirth in the way of the reality therapy on the choice of vaginal delivery in pregnant women.
Materials and Methods: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design, and with control group. The study population included 39 pregnant women with gestational age ≥4 weeks in Nowshahr. These women had chosen cesarean section method for the termination of pregnancy and were visited for midwifery care in the urban and rural health centers from January to March 2018. The sample was selected using targeted non-random method and randomly divided into two experimental (20) and control groups (19). The reality therapy was performed in 8 sessions of 1.5 hours twice a week for the experimental group. The childbirth self-efficacy questionnaire of Lowe (CBSEL) was used for data collection. The data was analyzed using ANCOVA.
Results: After the intervention, the self-efficacy of childbirth was significantly higher in the experimental group as compared to the control group (p<0.01). The self-efficacy of childbirth of women who chose vaginal delivery for termination of pregnancy was significantly more than those who still considered the method of cesarean section (p<0.05).
Conclusion: The reality therapy can be used to increase the self-efficacy of childbirth, which can have a positive effect on the choice of vaginal delivery.مقدمه و هدف: یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر انتخاب روش زایمان طبیعی در زنان باردار خودکارآمدی زایمان است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی افزایش خودکارآمدی زایمان به شیوه واقعیت درمانی بر انتخاب روش زایمان واژینال در زنان باردار نخست زا بود.
مواد و روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جمعیت تحت مطالعه شامل 39 زن باردار ساکن شهرستان نوشهر بودند که سن حاملگی 4 هفته و بالاتر داشتند، روش سزارین انتخابی را جهت زایمان برگزیده و برای مراقبت مامایی طی دیماه تا اسفندماه 96 به مراکز بهداشت شهری و روستایی مراجعه کردند. نمونه به شیوه غیر تصادفی هدفمند انتخاب و در دو گروه مداخله (20) و کنترل (19) نفر تصادفی گمارده شدند. واقعیت درمانی در 8 جلسه 5/1 ساعته دو بار در هفته برای گروه مداخله اجرا شد. از پرسشنامه خودکارآمدی زایمان لویی (CBSEL) برای جمعآوری دادهها و برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
نتایج: بعد از واقعیت درمانی، خودکارآمدی زایمان در افراد گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنیداری نشان داد (01/0>P < /span>). نمره خودکارآمدی زایمان زنانی که پس از واقعیت درمانی تصمیم به انجام زایمان واژینال گرفتند بهطور معناداری بیشتر از افرادی بودند که همچنان انجام زایمان به روش سزارین را برای ختم حاملگی در نظر داشتند (05/0>p < /span>).
نتیجهگیری: واقعیت درمانی را میتوان برای افزایش خودکارآمدی زایمان به کاربرد که خود میتواند بر انتخاب شیوه زایمان واژینال تأثیر مثبت داشته باشد.