TY - JOUR ID - 1867 TI - بررسی میزان رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به درمانگاه دندانپزشکی شهید منتظری در سال ۱۳۹۷ JO - دانشور پزشکی JA - DANESHMED LA - fa SN - 2716-9723 AU - قلعه, زینب AU - حکیمانه, سید محمدرضا AU - شایق, سید شجاع الدین AU - حجتی, رقیه AD - دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران AD - گروه پروتزهای دندانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران AD - دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 27 IS - 2 SP - 9 EP - 18 KW - رضایت‌مندی KW - بیماران KW - درمانگاه شهید منتظری KW - دانشگاه شاهد DO - 10.22070/27.141.9 N2 - مقدمه و هدف: رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده، تأثیر زیادی برافزایش کیفیت خدمات و افزایش بیماران دارد و باعث ارتقای کلی سطح مرکز درمانی می‌شود. این پژوهش باهدف بررسی میزان رضایت‌مندی بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه دندان‌پزشکی شهید منتظری انجام‌شده است.   مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی ۴۵۰ بیمار از ۹ بخش درمانی تشخیص، رادیولوژی، پروتز، ترمیمی، اندودنتیکس، پریودنتیکس، ارتودنسی، جراحی و ایمپلنت انجام شد. بیماران مراجعه‌کننده به این مرکز درمانی به پرسش‌نامه محقق ساخته که شامل دو بخش بود پاسخ دادند. بخش اول سؤالات دموگرافیک و بخش دوم پرسش‌نامه ۲۴ سؤالی در دو حیطه کلینیکی و غیر کلینیکی بود.   نتایج: میانگین رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه دندان‌پزشکی شهید منتظری عدد ۳ از امتیاز ۵ به دست آمد که بیانگر رضایت بیماران است. بیش‌ترین میزان رضایت از بخش ارتودنسی است و بیماران در حوزه غیر کلینیکی بیش‌ترین میزان رضایت را در مورد محیط فیزیکی از بهداشت سالن انتظار، در بخش اداری از برخورد کارمندان صندوق، در حیطه تسهیلات رضایت از تابلوهای راهنما داشتند. همچنین در حیطه کلینیکی بیش‌ترین میزان رضایت مربوط به برخورد دندان‌پزشکان بود.   نتیجه‌گیری: طبق این پژوهش رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه دندان‌پزشکی شهید منتظری در حد مطلوب است. رفع نارضایتی‌های بیماران منجر به ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر می‌شود که درنتیجه باعث جذب بیشتر بیماران و فعالیت بهتر مجموعه می‌شود.   UR - https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1867.html L1 - https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1867_5294ec5b82981040edc11ffef9df8d7f.pdf ER -