TY - JOUR ID - 1583 TI - تأثیر برنامه آموزشی مدون براساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر JO - دانشور پزشکی JA - DANESHMED LA - fa SN - 2716-9723 AU - کریمی, محمود AU - نیکنامی, شمس‌الدین AU - حیدرنیا, علی‌رضا AU - حاجی‌زاده, ابراهیم AD - دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس AD - گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس AD - گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 21 IS - 3 SP - 55 EP - 62 KW - آموزش KW - دخانیات KW - نوجوان DO - N2 -  مقدمه و هدف: شرکت‌های چندملیتی دخانیات به­منظور افزایش مصرف دخانیات در دنیا، روی نوجوانان هدف‌گذاری­کرده‌اند و مصرف دخانیات به­وسیله نوجوانان به­عنوان یک مشکل بهداشت عمومی در همه نقاط دنیا مطرح است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مدون براساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر شهرستان زرندیه انجام­شده­است.   مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه­تجربی، 150 نوجوان پسر به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب و به­صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم­شدند (75 نفر در هر گروه). ابزار گردآوری اطلاعات پرسش­نامه‎ای محقق­ساخته بود که روایی و پایایی آن را متخصصان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأییدکرده­بودند. پس از جمع‌آوری اطلاعات، برنامه آموزشی براساس الگوی کمپ طراحی و برای گروه آزمون انجام و بعد از گذشت شش ماه اطلاعات، دوباره گردآوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه­وتحلیل­شدند.    یافته‌ها: پیش از آموزش، میانگین نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهی، منافع و تهدید درک­شده، مهارت رد دخانیات و میزان مصرف دخانیات تفاوت معنی‌داری نداشتند؛ پس از آموزش، میانگین نمرات تمام متغیرهای بالا در گروه آزمون به­طور معنی‌دار افزایش و میزان مصرف سیگار نیز به­طور معنی‌دار (از 17 درصد پیش از آموزش به 8 درصد) پس از آموزش کاهش­یافت (001/0P < ).    نتیجه‌گیری: آموزش طراحی­شده براساس مدل کمپ در ارتقای مهارت رد دخانیات و کاهش مصرف دخانیات در نوجوانان مؤثر بود.   UR - https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1583.html L1 - https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1583_201d6497590426bb6742604af884deb1.pdf ER -