%0 Journal Article %T تمایز دانشجویان دارای اهمال‌کاری تحصیلی و دانشجویان عادی بر اساس اعتیاد به اینترنت %J دانشور پزشکی %I دانشگاه شاهد %Z 2716-9723 %A شهبازیان, آرش %A بهادری خسروشاهی, جعفر %D 2020 %\ 09/26/2020 %V 25 %N 4 %P 1-10 %! تمایز دانشجویان دارای اهمال‌کاری تحصیلی و دانشجویان عادی بر اساس اعتیاد به اینترنت %K اهمال‌کاری تحصیلی %K اعتیاد به اینترنت %K تحلیل خوشه‌ای %R %X مقدمه و هدف: رایانه و اینترنت ابزار ضروری زندگی مسبب تسهیل زندگی مردم امروز است که خطرات جدیدی را به وجود آورده است که یکی از این خطرات می­تواند ایجاد اهمال­کاری تحصیلی در دانشجویان باشد. هدف پژوهش حاضر تمایز دانشجویان دارای اهمال­کاری تحصیلی و دانشجویان عادی بر اساس اعتیاد به اینترنت است.   مواد و روش­ها: روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای است. جامعه آماری شامل دانشجویان خوابگاهی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-1394 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 200 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری سولمون و راثبلوم و اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل خوشه­ای و تجزیه تابع تشخیص مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.   نتایج: نتایج تحلیل خوشه­ای نشان داد که نخستین خوشه تشخیص دانشجویانی با مقادیر بالای ارزش‌گذاری آمادگی برای امتحان، آماده کردن تکالیف، آمادگی برای مقاله­ها و اعتیاد به اینترنت که خوشه دانشجویان با اهمال­کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بالا نامیده شد، خوشه دوم شامل دانش‌آموزانی با مقادیر پایین‌تر ارزش‌گذاری آمادگی برای امتحان، آماده کردن تکالیف، آمادگی برای مقاله‌ها و اعتیاد به اینترنت که خوشه دانشجویان با اهمال­کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت پایین نامیده شد. نتایج تابع تشخیص نشان داد که 81 نفر (9/77 درصد) دانشجویان دارای اهمال‌کاری تحصیلی و 59 نفر (5/61 درصد) دانشجویان عادی به‌طور صحیح تشخیص داده شدند.   نتیجه‌گیری: اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت از عوامل مهمی هستند که باید در آموزش، تعلیم و تربیت دانشجویان در نظر گرفته شوند و با آموزش‌های مناسب مدیریت زمان و استفاده مفید از اینترنت را آموزش دهند.     %U https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1796_2f34e69275985ca8ef1c1517528acdb9.pdf