%0 Journal Article %T ارزشیابی مداخله آموزشی مبتنی‌بر مدل پرسید پروسید به‌منظور ارتقای سبک زندگی نوجوانان %J دانشور پزشکی %I دانشگاه شاهد %Z 2716-9723 %A صفاری, محسن %A امینی, نجمه‌الملوک %A افتخار اردبیلی, حسن %A محمودی, محمود %A سنایی نسب, هرمز %D 2012 %\ 04/20/2012 %V 20 %N 1 %P 59-68 %! ارزشیابی مداخله آموزشی مبتنی‌بر مدل پرسید پروسید به‌منظور ارتقای سبک زندگی نوجوانان %K سبک زندگی %K نوجوانان %K مدل پرسید پروسید %R %X  مقدمه و هدف: نوجوانی دوره­ای سرنوشت­ساز است که زمینه­ساز سبک زندگی در دوران­های بعدی زندگی است. هدف از این مطالعه، ارزیابی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی­بر مدل پرسید پروسید روی سبک زندگی در میان نمونه­ای از نوجوانان است.   مواد و روش­ها : یک کارآزمایی شاهد دار گروهی تصادفی برای بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر سبک زندگی روی تعداد 365 نوجوان (192 دختر و 173 پسر) تهرانی طراحی شد. از پرسش­نامه سبک زندگی نوجوان (ALQ) و پرسش­نامه دموگرافیک برای جمع­آوری اطلاعات استفاده­شد. داده­ها در دو مرحله پیش آزمون و دو هفته پس از مداخله با توجه به مدل پرسید پروسید جمع­آوری­شد. آزمون­های آماری نظیر کای اسکوئر، تی مستقل و تی زوج در قالب نرم­افزار SPSS نسخه 17 برای آنالیز اطلاعات به­کار­رفتند.   نتایج : به­طور­کلی، میانگین سنی نوجوانان 74/0 ± 77/15 بود. در فاصله میان پیش­آزمون و پس­آزمون، افزایش معنی­داری در نمره سبک زندگی شرکت­کنندگان در مداخله حاصل شد (P < 0.01).  میانگین نمره استاندارد­شده فعالیت فیزیکی در پسران بیشتر از دختران و میانگین نمره استاندارد­شده حمایت اجتماعی در دختران بیشتر از پسران مشاهده­شد.   نتیجه­گیری : یافته­های مطالعه نشان­می­دهند که مداخله آموزشی مبتنی­بر مدل پرسید پروسید تأثیری معنی­دار در افزایش بهبود سبک رندگی نوجوانان در­پی­دارد. با توجه به نتایج به­دست­آمده، لزوم آموزش شیوه زندگی سالم در جهت بهبود سبک زندگی سالم در میان نوجوانان با توجه به جنسیت می­بایست در دستور کار قرار­گیرد.  %U https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1513_4579a078c1d08effba4278a9da774a61.pdf