%0 Journal Article %T ساخت گیرنده کایمریک لنفوسیت T دارای کمک محرک OX40 علیه سلول‌های سرطان سینه %J دانشور پزشکی %I دانشگاه شاهد %Z 2716-9723 %A خالقی, سپیده %A رهبری‌زاده, فاطمه %A آزاد منش, کیهان %A رسایی, محمد جواد %A جعفری, فرنوش %D 2020 %\ 09/26/2020 %V 19 %N 4 %P 1-8 %! ساخت گیرنده کایمریک لنفوسیت T دارای کمک محرک OX40 علیه سلول‌های سرطان سینه %K گیرنده سلول T کایمریک %K نانوبادی %K OX40 %K Tلنفوسیت %R %X مقدمه و هدف: گیرنده­های کایمریک سلول­های T روش خوبی برای ایمنوتراپی سرطان فراهم‌کرده‌است. در این گیرنده بجای قطعه متغیر گیرنده سلول T از نانوبادی استفاده‌شده‌است. نانوبادی یا VHH کوچکترین قطعه آنتی‌بادی زنجیره سنگین شتری است که قابلیت اتصال به آنتی­ژن دارد و نیز همولوژی بسیاری با VH انسانی داشته، از قدرت ایمنی زایی اندکی بهره‌مند است. سازه رسپتور کایمریکی که در آزمایشگاه ما ساخته‌شده دارای VHH-hing-CD28-CD3ζ است. اگرچه گیرنده­های کایمریکی که از طریق CD3ζ فعال می­شوند اینترفرون گاما آزاد می­کنند، اما به علت نبود سیگنال­های کمک تحریکی  نمی­توانند به طور کامل فعال شوند. لذا وجود CD28 باعث رهاسازی اینترلوکین 2 شده و تکثیر تومور را محدود می­کند؛ اما باعث فعال شدن کامل T سل نمی­شود. به‌منظور بهبود عملکرد گیرنده­های کایمریک، اندودامین­های سه بخشی ساخته‌شده‌است که شامل CD28-OX40-CD3ζ است. به دنبال تحریک سلول­های T کمک محرک OX40 سیگنال­های قوی فعا‌ل‌سازی و طولانی‌مدت برای این سلول­ها ایجادمی­کند که برای حفظ پاسخ ایمنی بسیار مهم است.مواد و روش­ها: در این تحقیق پرایمرهای هم­پوشان که 60% از توالی OX40 را در برداشت سنتز و قطعه CD28-Ox40-CD3ζ با روش SOE PCR ایجاد شد و سپس این توالی با قطعه  CD28-CD3ζ در سازه  VHH-hing-CD28-CD3ζ جایگزین شد. بعد از انتقال این سازه به درون سلول­های Jurkat) T) بیان گیرنده در سطح mRNA و عملکرد آن با روش­های semi-quantitative RT PCR و کیت الایزا سنجش IL-2 ارزیابی‌شد.نتایج و نتیجه­گیری:  نتایج حاکی از آن است که عملکرد و بیان سازه دارای OX40 بیشترشده‌است. با توجه به نتایج ارزیابی IL-2 و semi-quantitative RT PCR می­توان چنین نتیجه‌گیری‌کرد که میزان بیان سازه‌های pCDNA-1 hinge CAR-OX40 و pCDNA-2 hinge CAR-OX40 برابرند اما عملکرد سازه pCDNA-2 hinge CAR-OX40 بیشتر است.  %U https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1479_bbf4b9d152feab0487d2aef03be5f2aa.pdf