@article { author = {Shahbazian, Arash and Bahadorikhosroshahi, Jafar}, title = {Discrimination between normal and educational procrastination students based on internet addiction}, journal = {Daneshvar Medicine}, volume = {25}, number = {4}, pages = {1-10}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2716-9723}, eissn = {2716-9731}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: Computer and internet tools are necessary to facilitate the living of people today that had created risks. One of these risks can develop in the students&#39; educational procrastination. This study aimed to discriminate normal students from those with educational procrastination based on internet addiction. Materials and Methods: The research method of this study was causal-comparative. The population consisted of dormitory students studying at universities of Azerbaijan in the academic years 2015-2016 who according to Morgan table, 200 of them were selected by multi-stage cluster sampling. Data were collected from questionnaires for procrastination Solomon and Rasblvm and internet addiction. Data using cluster analysis and discriminant analysis were analyzed.  Results: The results showed that the detection of the first cluster of students with high levels of valuation prepared for the exam, preparing assignments, preparation for addiction to internet articles that clustering students with high academic procrastination and called internet addiction. The second cluster includes students with lower levels of valuation prepared for the exam, preparing assignments, preparation for addiction to internet articles that clusters of students with low academic procrastination was called internet addiction. Detection function results showed that 81 cases (77.9%) of students with academic procrastination and 59 cases (61.5 percent) were diagnosed correctly as ordinary students. Conclusion: Educational procrastination and internet addiction are important factors that should be education; education students are considered with proper education and teach time management and effective use of the internet.}, keywords = {Academic procrastination,Internet addiction,cluster analysis}, title_fa = {تمایز دانشجویان دارای اهمال‌کاری تحصیلی و دانشجویان عادی بر اساس اعتیاد به اینترنت}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: رایانه و اینترنت ابزار ضروری زندگی مسبب تسهیل زندگی مردم امروز است که خطرات جدیدی را به وجود آورده است که یکی از این خطرات می­تواند ایجاد اهمال­کاری تحصیلی در دانشجویان باشد. هدف پژوهش حاضر تمایز دانشجویان دارای اهمال­کاری تحصیلی و دانشجویان عادی بر اساس اعتیاد به اینترنت است.   مواد و روش­ها: روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای است. جامعه آماری شامل دانشجویان خوابگاهی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-1394 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 200 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری سولمون و راثبلوم و اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل خوشه­ای و تجزیه تابع تشخیص مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.   نتایج: نتایج تحلیل خوشه­ای نشان داد که نخستین خوشه تشخیص دانشجویانی با مقادیر بالای ارزش‌گذاری آمادگی برای امتحان، آماده کردن تکالیف، آمادگی برای مقاله­ها و اعتیاد به اینترنت که خوشه دانشجویان با اهمال­کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بالا نامیده شد، خوشه دوم شامل دانش‌آموزانی با مقادیر پایین‌تر ارزش‌گذاری آمادگی برای امتحان، آماده کردن تکالیف، آمادگی برای مقاله‌ها و اعتیاد به اینترنت که خوشه دانشجویان با اهمال­کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت پایین نامیده شد. نتایج تابع تشخیص نشان داد که 81 نفر (9/77 درصد) دانشجویان دارای اهمال‌کاری تحصیلی و 59 نفر (5/61 درصد) دانشجویان عادی به‌طور صحیح تشخیص داده شدند.   نتیجه‌گیری: اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت از عوامل مهمی هستند که باید در آموزش، تعلیم و تربیت دانشجویان در نظر گرفته شوند و با آموزش‌های مناسب مدیریت زمان و استفاده مفید از اینترنت را آموزش دهند.    }, keywords_fa = {اهمال‌کاری تحصیلی,اعتیاد به اینترنت,تحلیل خوشه‌ای}, url = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1796.html}, eprint = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1796_2f34e69275985ca8ef1c1517528acdb9.pdf} } @article { author = {Shahbazi, Tayebe and Owlia, Parviz and Badmasti, Farzad and Badiri, Pouran and Shahcheraghi, Fereshteh}, title = {An investigation of biofilm formation in Bordetella Pertussis isolates by In vitro biofilm formation method}, journal = {Daneshvar Medicine}, volume = {25}, number = {4}, pages = {11-16}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2716-9723}, eissn = {2716-9731}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: Bordetella pertussis is a gram-negative cocobacilli bacterium and etiologic agent of whooping cough that in recent years, the number of its cases is on the rise. The ability of biofilm production helps this bacterium in interference with host immune system, severity of illness and antibiotic sensitivity. Thus, due to the importance of this factor, in this investigation, we tested the ability of Bordetella pertussis isolates in biofilm formation.   Materials and Methods: Nasopharyngeal samples were collected from persons who suspected whooping cough from throughout of Iran from 2014 to 2016 and were transferred to pertussis reference laboratory in Pasteur Institute of Iran. The bacterium in question was isolated by culture so that finally we had 20 positive samples. At the end, we performed in vitro biofilm formation test for isolated strains.   Results: All of the 20 clinical samples of Bordetella pertussis which in this study were examined could form biofilm and their final OD became between 0.606 and 1.212, the power of the biofilm made by them was intermediate.   Conclusion: Findings of this study was similar to researches conducted by other researchers, which showed the ability of the strains of Bordetella pertussis to form biofilm and to create adverse effects on the host for example antibiotic resistance, illness severity, and so on. Thus, considering the importance of this issue, more and broader researches are needed in this area.  }, keywords = {Bordetella pertussis,Biofilm,in vitro biofilm formation}, title_fa = {بررسی تشکیل بیوفیلم در ایزوله‌های بوردتلا پرتوسیس با روش in vitro biofilm formation}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: بوردتلا پرتوسیس یک باکتری کوکوباسیلِ گرم منفی و عامل سببی بیماری حاد تنفسی سیاه ­سرفه است که شمار مبتلایان به آن در سال­های اخیر رو به فزونی است. توانایی تولید بیوفیلم، به این باکتری در تداخل با سیستم ایمنی میزبان، شدت بیماری و حساسیت آنتی‌بیوتیکی کمک می­کند. لذا با توجه به اهمیت این فاکتور، در این تحقیق ما توانایی جدایه ­های بوردتلا پرتوسیس را در تشکیل بیوفیلم مورد آزمایش قراردادیم.   مواد و روش­ها: نمونه­ های نازوفارنکس افراد مشکوک به سیاه­ سرفه طی سال­های 1393 تا 1395 از سراسر ایران جمع­ آوری و به آزمایشگاه مرجع سیاه­ سرفه در انستیتو پاستور ایران منتقل شدند. باکتری مورد نظر از طریق کشت جداسازی شد به‌ طوری‌ که ما نهایتاً 20 نمونه مثبت داشتیم. درنهایت، آزمایش in vitro biofilm formation را برای سویه ­های جداشده انجام دادیم.   نتایج: 20 نمونه بالینی بوردتلا پرتوسیس که در این مطالعه موردبررسی قرار گرفتند همگی قادر به تشکیل بیوفیلم بودند و نیز با توجه به اینکه OD خوانده‌شده نهایی برای آن­ها بین 606/0 و 212/1 شد، لذا قدرت بیوفیلم تشکیل‌شده به‌ وسیله آن­ها متوسط است.   نتیجه‌گیری: یافته­ های حاصل از پژوهش حاضر مشابه تحقیقات انجام‌شده توسط دیگر محققان است که می­تواند نشان­دهنده توانایی سویه­ های بوردتلا پرتوسیس در تشکیل بیوفیلم و ایجاد اثرات سوء ناشی از آن بر میزبان باشد، مانند مقاومت آنتی ­بیوتیکی، شدت بیماری و غیره. لذا با توجه به اهمیت این موضوع، نیاز به تحقیقات بیشتر و گسترده­ تری در این زمینه است.  }, keywords_fa = {بوردتلا پرتوسیس,بیوفیلم,in vitro biofilm formation}, url = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1797.html}, eprint = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1797_a5a16c2d65c9adb5a4114f7c628b9274.pdf} } @article { author = {Ebrahimi Ghrehghoyonloo, Mehri and Sahebozamani, Mansour and Beyranvand, Ramin and Karimi Afshar, Fatemeh}, title = {The effect of corrective exercises on shoulder pain and joint position sense in females with functional impingement syndrome}, journal = {Daneshvar Medicine}, volume = {25}, number = {4}, pages = {17-24}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2716-9723}, eissn = {2716-9731}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: Shoulder impingement syndrome is one of the most common causes of pain in shoulder joint. The aim of this study was to investigate the effect of 8-week corrective exercises on shoulder pain and joint position sense in females with functional impingement syndrome.   Materials and Methods: For this purpose, 24 female students from Kerman Medical University were selected as subjects and randomly divided into experimental (12 persons) and control groups (12 persons). Shoulder pain and joint position sense was evaluated using Visual analog scale and photography (45 and 80 degree), respectively.  The forward shoulder posture was also measured using a Double Square device. Finally, data analysis was performed using mixed repeated measure ANOVA test (p<0.05).   Results: The results of this study showed there was a significant increase in joint position sense (p=0.04) and a significant decrease in pain (p=0.001) of experimental group after conducting exercises. The results also showed there was a significant difference between pain and joint position sense of experimental and control groups after exercises (p<0.05).   Conclusion: According to the findings of this study, it seems that the corrective exercises protocol can be significantly effective on shoulder pain and joint position sense in individuals with functional impingement syndrome.  }, keywords = {Impingement syndrome,Position sense,Forward shoulder,Pain}, title_fa = {تأثیر تمرینات اصلاحی بر درد و حس وضعیت مفصل شانه در دختران دارای سندروم گیرافتادگی عملکردی}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: سندروم گیرافتادگی شانه یکی از شایع‌ترین عوامل بروز درد در مفصل شانه است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر 8 هفته تمرینات اصلاحی بر درد و حس وضعیت مفصل شانه در دختران دارای سندروم گیرافتادگی عملکردی بود.   مواد و روش‌ها: بدین منظور 24 نفر از دختران دانشگاه علوم پزشکی کرمان به‌عنوان آزمودنی­های تحقیق انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه تجربی (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. به‌منظور ارزیابی میزان درد و حس وضعیت مفصل شانه به ترتیب از مقیاس پیوسته بصری (VAS) و روش عکس‌برداری (45 و 80 درجه) استفاده شد. همچنین وضعیت جلوآمدگی شانه ­ها با استفاده از دستگاه Double Square ثبت گردید. درنهایت، تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس ترکیبی با اندازه گیری مکرر صورت گرفت (05/0 P≤).   نتایج: نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق حاضر افزایش معنی­ داری را در میزان حس وضعیت (04/0=p) و کاهش معنی ­داری در میزان درد (001/0=p) گروه تجربی بعد از اعمال تمرینات نشان داد. نتایج همچنین نشان داد که بین حس وضعیت و درد گروه تجربی و کنترل پس از تمرینات اختلاف معنی ­داری وجود دارد (05/0 P≤).   نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­های این تحقیق به نظر می­رسد که پروتکل تمرینات اصلاحی می­تواند به‌طور معنی ­داری بر درد و حس عمقی شانه در افراد دچار سندروم گیرافتادگی عملکردی تأثیر مثبت داشته باشد.  }, keywords_fa = {سندروم گیرافتادگی,حس وضعیت,شانه گرد,درد}, url = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1798.html}, eprint = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1798_ea7516cad7ee1fb9cbad77f77b8b67e8.pdf} } @article { author = {Shafaee, Yousef and Heydari, Majid and Shahbazzadegan, Bita}, title = {Comparison of the effect of masks and shield in incidence of wound surgical infection}, journal = {Daneshvar Medicine}, volume = {25}, number = {4}, pages = {25-30}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2716-9723}, eissn = {2716-9731}, doi = {}, abstract = {Background and objective: Wound infection usually appears on days fifth to eighth after a surgery. The most important clinical signs are: redness, increased pain, and swelling or warmth around infected area. An effective way to reduce an infection is use of surgical mask for reduction of bacterial drips splashing from one&#39;s mouth or nose. This study was done to compare the effect of masks and shield in incidence of wound surgical infection   Materials and Methods: This study, which is considered as an observetional study, was done to compare the role of surgical mask and face shields in a wound infection. A number of 807 individuals participated in this study. A group of 404 patients was under surgery with use of mask and 403 patients had no use of mask (shield group). In shield or no mask group, individuals under study were in access and in group of mask, individuals under study were selected the same as first group. The required information were also gathered from abservation and interview.        Results: In patients who have been under surgery with face shield, infection was observed in 26 individuals (6.5%) and in patients under surgery with mask, 34 individuals had wound infections (8.4%). However, there was no significant difference between the two groups (p=0.34).       Conclution: According to this study, there was a 2% reduction of infection for the face shield comparing with use of mask but, this amount is negligible statistically. Therefore there is no privilege of using face shield to mask to prevent a surgical wound infection. }, keywords = {Mask,Shield,prevalence,Infection,Wound,surgery}, title_fa = {مقایسه اثر ماسک و شیلد در شیوع عفونت زخم‌های جراحی}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: عفونت زخم معمولاً در روزهای پنجم تا هشتم پس از عمل جراحی مشهود می‌گردد و از علائم کلینیکی آن می‌توان قرمزی، تورم، گرما و درد محل زخم جراحی را نام برد. از عوامل مؤثر در کاهش عفونت زخم جراحی، از ماسک جراحی نام‌برده شده است که برای کاهش انتشار قطره‌های میکروبی از دهان و بینی اشخاص پوشیده می‌شود. مطالعه حاضر باهدف مقایسه اثر ماسک و شیلد در شیوع عفونت زخم‌های جراحی انجام‌شده است.   مواد و روش­ها: این مطالعه که به‌عنوان یک مطالعه مشاهده‌ای بر روی 807 نفر از بیماران که در دو گروه ماسک (404 نفر) و بدون ماسک یا شیلد (403 نفر) تحت عمل جراحی قرار گرفتند صورت گرفته است. گروه مورد که افراد موردمطالعه در گروه بدون ماسک یا شیلد بودند به‌صورت افراد در دسترس و غیر احتمالی و گروه شاهد که افراد مورد مطالعه در گروه ماسک بودند با گروه اول انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز هم از طریق مشاهده و مصاحبه جمع‌آوری گردید.   نتایج: نتایج نشان داد در بیمارانی که با شیلد تحت جراحی قرار گرفتند، 26 نفر (5/6 درصد) دچار عفونت زخم جراحی شدند و در بیمارانی که با ماسک تحت عمل جراحی قرارگرفته بودند 34 نفر (4/8 درصد) دچار عفونت زخم جراحی شدند. میزان عفونت زخم در بیماران گروه شیلد کمتر از میزان آن در بیماران گروه ماسک هست. اگرچه مابین دو گروه ازنظر بروز عفونت زخم جراحی اختلاف معنی‌دار آماری به دست نیامد (p=0. 34).   نتیجه‌گیری: مطابق یافته‌های این مطالعه اگرچه استفاده از شیلد صورتی سبب کاهش دودرصدی عفونت زخم جراحی نسبت به استفاده از ماسک می‌شود، اما این مقدار از نظر آماری معنی‌دار نیست بدین ترتیب استفاده از شیلد مزیتی نسبت به ماسک ازنظر آماری در جلوگیری از بروز عفونت محل زخم جراحی ندارد.  }, keywords_fa = {ماسک,شیلد,شیوع,عفونت,زخم,جراحی}, url = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1799.html}, eprint = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1799_0fe22ea4ecef18decc8e72ccd927ff4f.pdf} } @article { author = {Ghaedi, Gholamhossein and Khalili, Mohsen and Afshin-Majd, Siamak and Rahmati, Batool and Karami, Manijeh}, title = {Effectiveness of the computer-based cognitive training intervention on improvement of memory, attention and executive functions in veteran’s children studying at the University of Shahed}, journal = {Daneshvar Medicine}, volume = {25}, number = {4}, pages = {31-44}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2716-9723}, eissn = {2716-9731}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: Executive Functions, Memory and Attention has important roles in Learning, achievement and academic and job success. Studies have shown that computerized cognitive training in improving executive function, attention and memory are effective. The main purpose of this study was to determine effectiveness of computerized cognitive training on EF, memory and attention aspects in children of veterans were studying at university of Shahed.   Materials and Methods: The design of this study was Quasi-experimental design with pre-posttest with a control group. 22 students from medical faculty of Shahed University was selected convenience sampling method and randomly allocated into two groups of experimental and control group. In pre-test IVA, CORSI and AHA tests, administrated for subjects, then computerized cognitive training program (Captain’s Log) was conducted in experimental group. After the intervention, in post-test IVA, CORSI and AHA administrated again.    Results: the results from the study showed significant differences in the mean scores of pre-test and post-test in the experimental group. The Mancova analysis showed that captain’s log can effective in improving Memory, executive function and attention domains (p<0.01), however, Mancova analysis indicated that this practice cannot be effective for visual and auditory divided attention and executive control (p>0.05).    Conclusion: the results of this study showed that computerized cognitive training could improve and enhance memory, EF and attention domains. }, keywords = {Attention,Memory,Executive functions,Computer based cognitive training}, title_fa = {اثربخشی مداخله آموزشیِ شناختی کامپیوتری، در بهبود و ارتقاء حافظه،توجه و کارکردهای اجرایی در فرزندان جانبازان در حال تحصیل در دانشگاه شاهد}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: کارکردهای اجرایی، توجه و حافظه، نقش مهمی در یادگیری، پیشرفت و موفقیت تحصیلی و شغلی ایفا می‌کنند. مطالعات نشان داده است، تمرینات شناختی کامپیوتری در ارتقاء کارکردهای اجرایی، توجه و حافظه مؤثر هستند.  هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مداخله آموزشی شناختی کامپیوتری بر حافظه، ابعاد توجه و کارکردهای اجرایی در فرزندانِ جانبازان در حال تحصیل در دانشگاه شاهد بود.   مواد و روش‌ها: طرح مطالعه حاضر از نوع طرح‌های نیمه آزمایشی، با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 22 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد به شیوه نمونه در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در پیش‌آزمون، آزمون‌های IVA، CORSI و AHA بر روی آزمودنی‌ها اجرا شد، سپس برنامه تمرین شناختی کامپیوتری (کاپیتان لاگ) برای گروه آزمایش اجرا شد. بعد از مداخله و در پس‌آزمون IVA، CORSI و AHA مجدداً انجام شدند.   نتایج: یافته‌های حاصل از مطالعه نشان‌دهنده تفاوت معنی‌دار در میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در گروه آزمایش بود. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد کاپیتان لاگ می‌تواند در بهبود حافظه و ابعاد کارکردهای اجرایی و توجه مؤثر باشد (01/0P<)، هرچند تحلیل مانکوا نشان داد این تمرین نمی‌تواند برای توجه تجزیه‌شده دیداری و شنیداری و کنترل اجرایی موثر باشد (05/0P>).   نتیجه‌گیری: یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد تمرینات شناختی کامپیوتری می‌توانند موجب بهبود و ارتقاء حافظه، کارکردهای اجرایی و ابعاد توجه گردند.  }, keywords_fa = {توجه,حافظه,کارکردهای اجرایی,تمرین شناختی کامپیوتری}, url = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1800.html}, eprint = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1800_2b1e35253f179916349732b326b5b858.pdf} } @article { author = {Ferdowsi, Sima and Shiri, Esmaeil and Sadeghi, Saeid and Shalani, Bita}, title = {Comparison of risk behaviors and suicidal thoughts in students with and without ADHD symptom}, journal = {Daneshvar Medicine}, volume = {25}, number = {4}, pages = {45-52}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2716-9723}, eissn = {2716-9731}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: Adult ADHD as an important disorder is increasingly known, however, little attention has taken for its side effects on students. The aim of this study was to investigate risk behaviors and suicidal ideas in students with ADHD symptom.   Materials and Methods: The study method was causal-comparative and study population included Shahid Beheshti University students in the academic year 94-95. Of this population, 300 students were selected by convenience sampling and then received satisfactory explanations for participate in this study and completed Conner’s Adult Attention Deficit Hyperactivity diagnostic questionnaires. To analyze the data, independent t-test was used.   Results: Findings showed that students with ADHD symptoms as compared to students without ADHD, significantly report risk behaviors (p<0.05) and suicidal thoughts (p<0.05) at a higher rate.   Conclusion: Due to the high suicidal thoughts and risk behaviors in students with attention deficit-hyperactivity disorder, according to the screening, diagnosis and treatment of these students seems necessary.}, keywords = {Attention deficit-hyperactivity disorder,Suicidal thoughts,Risk behaviors,Students}, title_fa = {مقایسه تطبیقی رفتارهای پرخطر و افکار خودکشی در دانشجویان با و بدون علائم اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: اختلال نقص توجه-بیش ­فعالی در بزرگسالان به‌عنوان یک اختلال مهم، روز به روز بیشتر شناخته می­شود، بااین‌حال پیامدهای آن در دانشـجویان کمـتر مـورد توجه قرارگرفته است، هدف این پژوهش بررسی رفتارهای پرخطر و افکار خودکشی در دانشجویان با نشانه ­های اختلال نقص توجه-بیش ­فعالی است.   مواد و روش­ها: این پژوهش از نوع پس­رویدادی[1] است و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 94-95 است. از این تعداد، 300 دانشجو به‌عنوان نمونه به­صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از دریافت رضایت مبنی بر شرکت در مطالعه، پرسشنامه تشخیصی نقص توجه-بیش­ فعالی بزرگسالان کانرز را تکمیل نمودند. جهت تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری t مستقل استفاده شد.   نتایج: یافته­های به‌دست‌آمده نشان می­دهد دانشجویان با نشانه ­های اختلال نقص توجه-بیش ­فعالی در مقایسه با دانشجویان بدون نشانگان این اختلال، به­طور معنی­داری رفتارهای پرخطر (0.05P<) و افکار خودکشی (0.05P<) بیشتری گزارش می­کنند.   نتیجه­ گیری: با توجه به بالا بودن افکار خودکشی و رفتارهای پرخطر در بزرگسالان دارای نشانه ­های اختلال نقص توجه -بیش ­فعالی، توجه به غربالگری، شناسایی و درمان این دانشجویان ضروری به نظر می­رسد.}, keywords_fa = {اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی,افکار خودکشی,رفتارهای پرخطر,دانشجویان}, url = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1801.html}, eprint = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1801_6a81a05cef3ea0f9dac7f79911c98cdf.pdf} } @article { author = {Tabatabaei Panah, Akram Sadat}, title = {Candidate gene expression of primary cardiomyocytes in cardiovasular embryoid bodies}, journal = {Daneshvar Medicine}, volume = {25}, number = {4}, pages = {53-60}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2716-9723}, eissn = {2716-9731}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: Human embryonic stem cells (hESCs) can differentiate in vitro into spontaneously contracting cardiomyocytes and produce a model to investigate the early developmental stages of this system. After removing of cells from their feeder layer, hESCs create embryoid bodies (EB). Plating of EB results in developing areas of beating cells. In the present study, cardiomyocyte gene expression time-points during heart development was investigated.   Materials and Methods: After stem cell culture, cardiomyocyte’s mRNA was extracted in different time-points after differentiation. The expression pattern of candidate genes CD-34, OCT-4, Brachyury, Alpha-cardiac actin, FLK1 (Vegfr-2/KDR), ANF, MLC-2a, and MLC-2v was analyzed in human EB (hEB) by RT-PCR.   Results: There was an enhanced expression of CD-34 from day 21 in EB in suspension. The OCT-4 gene expression was in 5-day-old EB and Brachyury expression was significantly increased by day 21. There was an enhanced expression of as Alpha-cardiac actin from day 10 in EB in suspension. The FLK1 (Vegfr-2/KDR) gene expression was first specified in 4-day-old EB and was significantly increased by day 14. There was an enhanced expression of MLC-2a and MLC-2v from day 20 and ANF by day 45 in EB in suspension.   Conclusion: hESCs might be useful as an effective model system for understanding the developmental processes and functioning of the human heart.  }, keywords = {Human embryonic stem cell,Embryoid bodies,Cardiomyocyte}, title_fa = {بررسی بیان ژن‌های اختصاصی کاردیومیوسیت‌های اولیه در اجسام جنینی سیستم قلبی-عروقی}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: سلول‌های بنیادی جنینی انسانی[1] (hESC) در محیط آزمایشگاهی می‌توانند به کاردیومیوسیت های ضربان دار تبدیل‌شده و مدلی را به وجود آورند که بتوان مراحل اولیه تکاملی این سیستم را بررسی نمود. زمانی که این سلول‌ها از لایه مغذی خود جدا می‌شوند، hESC ها اجسام جنینی[1] (EB) را به وجود می‌آورند که پس از کشت، نواحی از سلول‌های ضربان دار را به وجود می‌آورند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی و مطالعه زمان بیان ژن‌های قلبی در طی ایجاد قلب است.   مواد و روش‌ها: پس از کشت سلول‌های بنیادی، استخـراج mRNA کاردیومیوسیت های اولیه در زمان‌های مختلف پس از تمایز انجام شد. بیان ژن‌های اختصاصی کاردیومیوسیت ها به نام OCT-4, CD-34، Brachyury، Alpha-cardiac actin، FLK1 (Vegfr-2/KDR)، ANF، MLC-2a و MLC-2v در EB انسانی[1] (hEB) از طریق RT-PCR موردبررسی قرار گرفت.   نتایج: بیان ژن‌های CD-34 و Brachyury در EB از روز 21 افزایش می‌یابد. بیان ژن OCT-4 در EB 5 روزه مشاهده شد. بیان ژن Alpha-cardiac actin از روز 10 افزایش می‌یابد. بیان ژن FLK1 (Vegfr-2/KDR) برای اولین بار در EB 10 روزه مشاهده گردید و در روز 14 به‌شدت افزایش یافت. افزایش بیان ژن MLC-2a و MLC-2v از روز 20 و ژن ANF از روز 45 در EB مشاهده گردید.   نتیجه‌گیری: سلول‌های بنیادی جنینی انسانی ابزاری مفید جهت بررسی تکامل و عملکرد سیستم قلبی- عروقی هستند.}, keywords_fa = {سلول بنیادی جنینی انسان,اجسام جنینی,کاردیومیست ها}, url = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1802.html}, eprint = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1802_66b1dcf97042342c769e7d188cba4f5f.pdf} } @article { author = {Ghaffari, Mozafar and Narimani, Mohammad and Basharpoor, Sajjad and Hajlo, Nader}, title = {Comparison of the effectiveness of personal intelligence and body intelligence training on the symptoms of body dysmorphia in cosmetic surgery applicants}, journal = {Daneshvar Medicine}, volume = {25}, number = {4}, pages = {61-72}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2716-9723}, eissn = {2716-9731}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: Personal intelligence and body intelligence are the most effective factors on the symptoms of body dysmorphia and can have a basic role for the decrease of cosmetic surgery. This research was performed to compare the effectiveness of personal intelligence and body intelligence training on the symptoms of body dysmorphia in cosmetic surgery applicants.   Materials and Methods:  This research was an experimental with pre-test, post-test and follow-up. Statistical sample of the present study included 48 applicants who referred to Tabriz cosmetic surgery centers in 2016. They randomly assigned to personal intelligence, body intelligence training groups and control groups. Mayer’s personal intelligence, Anderson’s body intelligence and Rabiei’s body dysmorphic questionnaires were used for data collection. The data was analyzed by mixed ANOVA, Tukey and Bonferroni analysis with SPSS-22 software. P value less than 0.05 was considered significant.   Results: Personal intelligence and body intelligence training had significant effects to decreasing the body dysmorphia and aspect of body dysmorphia in cosmetic surgery applicants. But difference effectiveness of these interventions was not significant to treatment of the body dysmorphia and aspect of body dysmorphia in cosmetic surgery applicants.   Conclusion: According to the effectiveness of personal and body intelligence training to decreasing the body dysmorphia in the cosmetic surgery applicants, it seems that personal and body intelligence training reduces the cosmetic surgery tendency in applicants. }, keywords = {Personal intelligence,Body intelligence,Body dysmorphia,Applicants,Cosmetic surgery}, title_fa = {مقایسه اثربخشی آموزش هوش شخصی و بدنی بر علائم اختلال بدشکلی بدن متقاضیان عمل زیبایی بدن}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: هوش شخصی و بدنی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار علائم اختلال بدشکلی بدن هستند که می­توانند نقش اساسی در کاهش عمل زیبایی بدن داشته باشند. مطالعه حاضر باهدف مقایسه اثربخشی آموزش هوش شخصی و بدنی بر علائم اختلال بدشکلی بدن متقاضیان عمل زیبایی انجام شد.   مواد و روش‏ها: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بوده است. نمونه آماری تحقیق، شامل 48 نفر از متقاضیان مراجعه‌کننده به مراکز عمل زیبایی بدن شهرستان تبریز در سال 1395 بودند که به روش تصادفی، در سه گروه آموزش هوش شخصی، آموزش هوش بدنی و گروه گواه اختصاص داده شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه هوش شخصی مایر و همکاران، مقیاس هوش بدنی اندرسون و مقیاس اختلال بدشکلی بدن ربیعی و همکاران استفاده شد، سپس داده­ها با استفاده از آزمون‎های تحلیل واریانس آمیخته، تعقیبی توکی و بنفرونی از طریق نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 22) مورد تحلیل قرار گرفتند. میزان P کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد.   نتایج: آموزش­های هوش شخصی و هوش بدنی، در کاهش علائم اختلال بدشکلی بدن متقاضیان عمل زیبایی بدن اثربخش بوده­اند؛ اما بین اثربخشی این دو روش در بهبود علائم اختلال بدشکلی بدن و ابعاد آن، تفاوت معنی­دار مشاهده نشد   نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش‌های هوش شخصی و هوش بدنی در کاهش علائم اختلال بدشکلی بدن متقاضیان عمل زیبایی، به نظر می‌رسد آموزش‌های هوش شخصی و هوش بدنی باعث کاهش گرایش متقاضیان به عمل زیبایی شده‌اند.    }, keywords_fa = {هوش شخصی,هوش بدنی,اختلال بدشکلی بدن,متقاضیان,عمل زیبایی}, url = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1803.html}, eprint = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1803_17f174ad300e70b30174e1d564fdb60e.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Nasim and Sadri Damirchi, Eamael}, title = {Comparing the mental health and happiness among nurses of psychiatric and physical wards}, journal = {Daneshvar Medicine}, volume = {25}, number = {4}, pages = {73-80}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2716-9723}, eissn = {2716-9731}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: Nurses working in psychiatrics and physical units are at risk of being compromised regarding happiness and mental health. The purpose of this study was to compare the mental health and happiness among nurses of psychiatric and physical wards.   Materials and Methods: The method of this study was causal-comparative. The population of this study included all nurses of psychiatric and physical wards in Ardabil city in the year 2015. From this population, 100 nurses (50 nurses of psychiatric ward and 50 nurses of normal physical ward) were selected as sample by using available sampling method. The tools used were Mental health (GHQ) questionnaire and Happiness Oxford questionnaire. Data analyzed using multivariate analyzed of variance.   Results: The finding showed that there were significant differences between the two groups with positive correlation between mental health and happiness (p<0.01). Specifically, the amount of mental health and happiness of nurses in physical ward was more than that of nurses of psychiatric ward (p<0.01).   Conclusion: Therefore, it can be concluded that the service to patients affects the psychological characteristics of their nurses, that is, nurses of psychiatric wards have less mental health and happiness as compared to nurses of normal physical wards.}, keywords = {Mental Health,Happiness,nurses}, title_fa = {مقایسه سلامت روان و شادکامی در بین پرستاران بخش روان‌پزشکی و پرستاران بخش عادی}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: پرستاران شاغل در بخش‌های روان‌پزشکی و جسمانی به دلیل شرایط خاص ناشی از محیط کار و بیماران ممکن است در معرض به خطر افتادن شادکامی و سلامت روان قرار گیرند. لذا، پژوهش حاضر باهدف مقایسه‌ی سلامت روان و شادکامی در بین پرستاران بخش روان‌پزشکی و پرستاران بخش جسمانی انجام گرفت.   مواد و روش‌ها: روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود. کلیه‌ی پرستاران بخش روان‌پزشکی و عادی شهر اردبیل در سال 1395 جامعه‌ی آماری این پژوهش را تشکیل می‌دانند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 100 پرستار (50 پرستار بخش روان‌پزشکی و 50 پرستار بخش عادی) به‌عنوان نمونه انتخاب‌شده و به پرسشنامه‌ی سلامت روان (GHQ) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.   نتایج: یافته‌ها نشان داد که میزان سلامت روان و شادکامی بین دو گروه از پرستاران تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). بدین‌صورت که میزان سلامت روان و شادکامی پرستاران بخش عادی بیشتر از پرستاران بخش روان‌پزشکی بود.   نتیجه‌گیری: بنابراین؛ می‌توان نتیجه گرفت که نوع خدمت به بیماران بر روی ویژگی‌های روان‌شناختی پرستاران تأثیرگذار است؛ به‌نوعی که پرستاران بخش روان‌پزشکی سلامت روان و شادکامی کمتری را نسبت به پرستاران بخش عادی دارند.  }, keywords_fa = {سلامت روان,شادکامی,پرستاران}, url = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1804.html}, eprint = {https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1804_64547c3ddc2f097a5a4545eae3bae2a7.pdf} }